Deze wegwijzer hoort bij actie 3 uit lijst met minimale acties. Bij de inwerkingtreding van de wet is het bevoegd gezag (en/of de uitvoeringsorganisatie) voorbereid op de gewijzigde vergunningsprocedure volgens de eisen van de Omgevingswet. Hieronder valt het kunnen verwerken van een meervoudige aanvraag.
De Omgevingswet stelt nieuwe eisen aan het proces van vergunningverlening. Belangrijke veranderingen zijn:
-
Een verkorting van de beslistermijn voor aanvragen voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten en milieubelastende activiteiten naar 8 weken;
-
Een verandering van processen en bevoegdheden zoals het loslaten van de onlosmakelijkheid, andere beoordelingscriteria en techniek.
Urgentie
-
Het inrichten van de VTH-keten is essentieel voor het goed functioneren van het vergunningenproces. Als een gemeente dit niet doet dan kan de wettelijke taak niet
worden uitgevoerd. -
Er zijn belangrijke veranderingen in de inhoud; een zorgvuldige afweging in combinatie met het verkorten van de besluitvormingstermijn maakt het nodig een strak behandelproces in te regelen.
-
De benodigde veranderingen in juridische kennis, VTH-processen en systemen zijn verwerkt en gedeeld met medewerkers, management, gemeenteraad en ketenpartners.
-
De VTH- of Zaaksystemen zijn ingericht conform Omgevingswet (zaaktypen en processen) en overweg kunnen met het begrip milieubelastende activiteit (i.p.v. inrichting) en locatie.
-
De behandeldiensten zijn vóór 1 oktober 2023 m.b.v. de kruisjestabel (versie 5) van ADS ingesteld.
-
De samenwerkingsafspraken met ketenpartners en andere bevoegde gezagen zijn opgesteld en getest.
-
Het VTH-systeem is aangesloten op de samenwerkingsfunctionaliteit zoals afgestemd in de regio.
-
Indien dit de samenwerkingsfunctionaliteit (SWF) onder het DSO-LV is, dan bent u hierop aangesloten en heeft u de uitwisseling getest.
-
De koppeling voor SWF met de PRE-productie is werkend, uiterlijk op 1 oktober 2023.
-
De koppeling voor SWF met de Productieomgeving is werkend, uiterlijk op 1 november 2023.
-
Het proces m.b.t. magneetactiviteiten is ingericht, inclusief de "eens bevoegd gezag = altijd bevoegd gezag regel, die alleen geldt voor de complexe bedrijven en waarbij de provincie bevoegd gezag is".
-
Getest is of de aanvragen binnen de gestelde termijnen kunnen worden afgehandeld.
-
De mandatenlijst (intern en extern) is aangepast aan de begrippen en bevoegdheden onder de Omgevingswet.
-
Externe adviseurs zijn aangewezen (zoals stadsbouwmeester).
-
Proceseisen uit de coördinatieregeling zijn bekend en verwerkt.
-
Getest is of voldaan kan worden aan de publicatieverplichtingen omtrent aanvragen en besluiten.
Inhoud
- Deze minimale actie houdt verband met andere minimale acties:
-
Eis 6 gaat over het instellen van de adviescommissie Omgevingskwaliteit. Deze commissie heeft in het proces in ieder geval tot taak te adviseren over de aanvragen van een omgevingsvergunning voor een Rijksmonument.
-
Eis 8 gaat over inrichten van het proces “verkennen initiatief”.
-
Eis 9 gaat over het inrichten van de noodzakelijke processen voor participatie. Deze processen hebben een directe relatie met het proces behandelen vergunningaanvragen en meldingen.
-
Eis 26 over de te verstrekken informatie over de Omgevingswet
-
-
Pas standaardbrieven aan. Er zijn meer wetten die straks onder de Omgevingswet vallen, waardoor de grondslagen vervallen en er meer lokaal geregeld moet/kan worden.
-
De bekendmaking van de verleende vergunning vindt ook na inwerkingtredingsdatum nog plaats via DROP.
-
Het proces om leges in te innen (inclusief evt. interbestuurlijk doorbelaste leges voor advies met instemming) is gekoppeld aan het vergunningenproces.
-
Onder de Omgevingswet:
-
Wordt het begrip ‘onlosmakelijkheid’ losgelaten. Daardoor is het mogelijk dat er meerdere vergunningen op verschillende momenten worden aangevraagd voor activiteiten die samenhangen. Het is aan u om te organiseren dat dit verband zichtbaar wordt en blijft bij de behandeling;
-
Komt het begrip ‘Lex silencio positivo’ te vervallen. Dat betekent dat aangevraagde vergunning niet meer stilzwijgend worden verleend wanneer u als gemeente niet binnen de vereiste termijn heeft gereageerd of beslist;
-
Zullen meer aanvragen onder de reguliere procedure vallen;
-
Is de reguliere procedure het uitgangspunt en de bijzondere procedure de uitzondering;
-
Is voor bepaalde activiteiten alleen advies nodig en voor andere activiteiten is advies met instemming nodig.
-
Acties
-
Medewerkers moeten opgeleid worden in het kunnen uitvoeren van nieuwe processen.
-
Maak afspraken over wie wat archiveert in de keten. Het behandelproces vraagt aanpassingen in de inrichting van de informatievoorziening.
-
Aandachtpunten daarbij zijn:
-
Verwerving nieuwe software of aanpassing software;
-
De inrichting van de software (t.w. afzonderlijke vakapplicaties en het zaaksysteem);
-
De koppeling tussen de betreffende systemen onderling en met het klantcontactsysteem;
-
Interactie van deze systemen met de samenwerkingsfunctionaliteit;
-
De wijze waarop aanvragen, meldingen en andere zaken kunnen worden gevonden in het klantcontactsysteem (zoekingangen).
-
-
U moet - als dit aan de orde is - de besluiten van de gemeenteraad inzake 'advies met instemming voor de raad' en 'verplichting tot participatie' in het proces verwerken. In beide gevallen gaat het om initiatieven die de raad vooraf heeft gedefinieerd als buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waar een vergunningplicht voor geldt.
-
De structuur van het inrichtingenbestand (en de informatie die daarin is vastgelegd) is aangepast aan de Omgevingswet (bij omgevingsdienst).
-
De informatiestroom naar gebruikers van de afgegeven vergunningen veranderd. Stem met de gebruikers (zoals BAG, BGT en WOZ) af welke informatievoorziening nog geborgd wordt.
-
De wijzigingen die de Omgevingswet met zich meebrengt, hebben consequenties voor de SLA’s en de contracten tussen de gemeenten en hun uitvoeringsorganisaties. Die contracten moeten aangepast worden.
Werkende processen
-
Standaardbrieven https://vng.nl/publicaties/voorbeeldbrieven-door-regio-ijsselland
Vindt u niet wat u zoekt? Kijk voor meer producten en diensten in de Catalogus Omgevingswet voor gemeenten.
-
Heeft u naar aanleiding van deze wegwijzer een inhoudelijke vraag? Stel uw vraag via het Informatiepunt Omgevingswet
-
Voor ondersteuning bij dit onderwerp kunt u ook terecht bij jouw Regionale Implementatiecoach Omgevingswet (RIO).