Wegwijzers bij minimale acties Omgevingswet

Deze wegwijzer hoort bij actie 5 uit lijst met minimale acties. Bij de inwerkingtreding van de wet stellen provincie, waterschap en gemeente de informatie beschikbaar die nodig is om een aanvraagformulier in het DSO- LV samen te stellen. Hierin zijn de gestelde indieningsvereisten opgenomen.  (Deze eis maakt als nummer 5.4 deel uit van de interbestuurlijke minimumlijst).  

De aanvraagformulieren in het DSO-LV zijn 'dynamische formulieren'. Deze formulieren worden opgebouwd met 'toepasbare regels', gebaseerd op de indieningsvereisten die zijn opgenomen in wet- en regelgeving. Het DSO-LV is bij inwerkingtreding van de wet gevuld met de aanvraagformulieren die zijn gebaseerd op de rijksregels en de bruidsschat. Gemeenten passen de bruidsschatformulieren aan, in ieder geval als deze afwijken van lokaal beleid. Gemeenten brengen wijzigingen aan in het bruidsschatformulier (of voor de checkers) volgens de voorschreven standaard (STTR). Gemeenten kunnen dit uiteraard alleen doen voor hun eigen regels. Bouw daarom voor de inwerkingtreding van de wet kennis op en verwerf de noodzakelijke systemen (of diensten) om toepasbare regels te kunnen opstellen en wijzigen.

Urgentie 

  • Zo ontstaat er een formulier dat rechtsgeldig is voor uw gemeente, omdat deze overeenkomst met regels die specifiek voor uw gemeente geldt. De juiste indieningsvereiste worden gevraagd. Ook krijgen de behandelaars zo de informatie die ze nodig hebben om een aanvraag goed te kunnen behandelen.  
  • Het is belangrijk om binnen de gemeente kennis op te bouwen van de bruidsschat en de toepasbare regels. Het Rijk draagt deze voor de inwerkingtreding over aan gemeenten.   

  • Als de wet in werking is getreden bent u zelf verantwoordelijk voor de toepasbare regels bij de bruidsschat en het beheer ervan.