Deze wegwijzer hoort bij actie 12 uit lijst met minimale acties. De gemeente heeft toezicht en handhaving afgestemd op de bedoelingen en eisen van de Omgevingswet, in samenwerking met uitvoeringsorganisaties en andere bevoegd gezagen.
De Omgevingswet heeft op uiteenlopende wijzen consequenties voor toezicht en handhaving. Zo is er vaker sprake van algemene regels en zorgplichten. Zorgplichten kunnen zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk worden gehandhaafd. Een overtreding van een gedoogplicht is onder de Omgevingswet strafbaar te stellen. De mogelijkheden voor de bestuurlijke boete zijn uitgebreid. Tenslotte kunnen bevoegdheden worden overgedragen aan een ander bestuursorgaan. Deze veranderingen zullen deels effect hebben vanaf datum van inwerkingtreding als gevolg van de wet, AMVB's en Regeling – en deels in de jaren daarna door nieuwe (typen van) regels in de omgevingsverordening en het omgevingsplan. Dit vraagt aanpassingen van organisatie, processen en systemen, in samenwerking met uitvoeringsorganisaties en andere bevoegd gezagen.
Er zijn verschillende meningen over hoe groot de impact is van de Omgevingswet op toezicht en handhaving. De minimale impact is dat de juridische grondslagen wijzigen en dat toezichthouders en handhavers met de nieuwe wet (en soms meer in samenhang) moeten kunnen werken. Daarnaast biedt de wet zoals hierboven geschetst ook mogelijkheden om andere instrumenten te gebruiken. En tot slot zien we dat veel gemeenten de implementatie gebruiken om het toezicht en handhavingsbeleid beter en anders te organiseren en zetten een verbetertraject in gang die past bij de geest van de Omgevingswet.
Urgentie
Wat als ik het niet doe?
-
Als u uw medewerkers niet opleidt en niet eigen maakt met de Omgevingswet (en Wkb), zullen zij niet in staat zijn om goed toezicht te houden.
-
Als de gemeente er niet voor zorgt dat de keten met vergunningverlening en zaakdossiers goed op elkaar sluiten, kan het toezicht en de handhaving niet goed worden uitgevoerd.
-
Het is van belang om goed te bezien hoe en op welke wijze de gemeente de zaakdossiers vanuit het vergunningenproces overdraagt naar toezicht en handhaving. Daarbij is het van belang om een initiatief als een zaak over te dragen, zodat er een integraal dossier is, waar de gemeente bevoegd gezag is.
-
Als vanuit de visie (en doorvertaald naar het omgevingsplan) geen duidelijke prioritering wordt meegegeven ten aanzien van toezicht en handhaving, worden mogelijke doelstellingen niet gehaald. De doorvertaling van de prioriteiten vindt plaats naar bepaalde initiatieven en/of gebieden. In het VTH-beleid kan dan worden verduidelijkt hoe het naleefgedrag kan worden gemaximaliseerd en de toezichtsinzet kan worden doorvertaald naar inzet op bepaalde type verleende vergunningen/meldingen/informatieplichten, thema’s, activiteiten of specifieke gebieden. Ook wordt duidelijk als er meerdere disciplines nodig zijn om het toezicht goed te organiseren (en dus een vorm van toezichtstafel wenselijk zou kunnen zijn).
-
Als er niet zorg wordt gedragen voor ervaringen en gegevens van toezichthouders worden meegenomen bij het opstellen van het omgevingsplan, kunnen er regels komen die niet of onvoldoende bijdragen aan de beleidsdoelstellingen omdat het naleefgedrag lastig te bevorderen is vanuit toezicht en handhaving.
-
Als er geen goede regie en afstemming is met ketenpartners, kan dat problemen opleveren in de uitvoering, waarbij zaken langs elkaar heen gaan, werk dubbel wordt gedaan en/of tegenstrijdige signalen uitgaan naar inwoners en bedrijven.
-
Toezicht en handhavingsvereisten vinden hun grondslag voortaan meer in de vergunningen en het omgevingsplan. Welke eisen in het omgevingsplan moeten worden opgenomen om zorg te dragen voor een passende uitvoering, moet bepaald zijn.
-
Bepaal de rol van toezicht en handhaving bij de toetsing van de naleefbaarheid van regels in de wijzigingen van het omgevingsplan.
-
Zorgdragen dat basisdocumenten/sjablonen zijn aangepast; checklisten zijn aangepast aan de Omgevingswet en Wkb.
-
Het meenemen van motieven van al dan niet-naleven door burgers en bedrijven bij het opstellen van beleid en regels is essentieel voor alle onderdelen van de beleidscyclus en is van belang om een effectieve toezichtsorganisatie te kunnen inrichten. Aangeraden wordt na te gaan of en in hoeverre regels naleefbaar zijn, onderdeel te laten zijn bij het opstellen van het omgevingsplan. Net zoals uiteraard de uitvoerbaarheid voor de VTH-organisatie.
-
In de basis is dit ook al de bedoeling van de huidige wetgeving, maar lijkt het goed in samenhang organiseren van toezicht in de beleidscyclus weerbarstig.
-
De wet knipt de initiatieven op in losse activiteiten. Tijdens de realisatie en gebruiksfase van een initiatief zal een initiatiefnemer en dus ook de toezichthouder tegen die samenloop van regels aan lopen.
-
Het doordenken van hoe de dossiervorming moet zijn, hoe de prioriteitstelling op basis van het nieuwe omgevingsplan plaatsvindt en de wijze van samenwerking van de verschillende disciplines zijn zaken die nu moeten worden opgepakt om een goed fundament te leggen voor een gedegen toezichtorganisatie.
-
Het bieden van mogelijkheden om digitaal samen te werken vereist extra aandacht, dit wordt vooralsnog niet ondersteund in het DSO-LV. Softwareleveranciers bieden hier overigens vaak wel oplossingen voor.
Acties
-
Opleidingen voor toezichthouders en handhavers.
-
Pas de bestaande afspraken voor afstemming van Toezicht en Handhaving aan met interne gemeentelijke partners, uitvoeringsdiensten en interbestuurlijke partners.
-
Mogelijk moeten organisatie en processen (en samenwerking) aangepast worden.
-
Afstemming over het proces van prioriteitsstelling van het omgevingsplan (thema, gebied, type vergunning) en wat dat betekent voor het coördineren van het toezicht. Wat is daarvoor nodig op strategisch, tactisch en operationeel niveau? Wat betekent dit voor de onderlinge samenwerking? Wie heeft daarbij welke rol en hoe implementeren we dat? Wat betekent dit voor moment van inwerkingtreding? Daar waar mogelijk wordt dit doorvertaald naar de VTH -systemen.
-
Requirements voor ICT-systemen voor Toezicht en Handhaving op gemmaonline
-
ZaakTypeCatalogus en Producten- en Dienstencatalogus Omgevingswet
Vindt u niet wat u zoekt? Voor meer producten en diensten kunt u de Producten- en Dienstencatalogus raadplegen.
-
Heb je naar aanleiding van deze wegwijzer een inhoudelijke vraag? Stel je vraag via https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/contact/
-
Voor ondersteuning bij dit onderwerp kun je ook terecht bij jouw Regionale Implementatiecoach Omgevingswet (RIO).