Wegwijzers bij minimale acties Omgevingswet

Deze wegwijzer hoort bij actie 2 uit lijst met minimale acties. Vanaf de inwerkingtredingsdatum moet u in staat zijn om een aanvraag of melding vanuit het Digitaal Stelsel Omgevingswet Landelijke voorziening (DSO-LV) te ontvangen (volgens de daarvoor geldende standaard, art. 14.1 Ob). 

Ook de informatieplichten en aanvragen voor omgevingsoverleg kunnen via het DSO-LV via de initiatiefnemer worden ingediend. Er worden dus verschillende typen verzoeken via het DSO-LV afgeleverd bij het bevoegd gezag. Het DSO-LV biedt aanvragen en meldingen aan volgens de STAM standaard. Dit is een andere standaard en manier van koppelen dan onder de huidige WABO wordt gebruikt bij het huidige Omgevingsloket Online en AIM. Gemeenten moeten de nodige aanpassingen in de software gedaan hebben om aan te kunnen sluiten op het DSO-LV en dus de verschillende typen verzoeken te kunnen ontvangen. 

Urgentie 

  • Aansluiten op DSO-LV is anders dan aansluiten op het huidige OLO en AIM.  De FTP-optie voor het ophalen van aanvragen e.d. en de notificatie via e-mail vervallen. 

  • De initiatiefnemer heeft het recht om een aanvraag via het Omgevingsloket digitaal in te dienen.  

  • Het bevoegd gezag moet aangesloten zijn om aanvragen te ontvangen of daar een andere organisatie als behandeldienst voor in hebben gesteld. Die behandeldienst moet dan aangesloten zijn op het DSO-LV.  

  • Als er geen aanvragen en meldingen ontvangen kunnen worden, stokt het vergunningverleningsproces. Aansluiten is daarom een absolute vereiste.