Voor de uitvoering van de Participatiewet heeft u veel persoonsgegevens nodig. De uitkering moet immers worden afgestemd op de persoonlijke situatie van de aanvrager. U brengt de persoonlijke situatie van de aanvrager in kaart brengen, vaak ook het gezin. Maar ook bij heronderzoeken, controles en bij fraudeonderzoeken maakt u gebruik, deelt u of verwerkt u persoonsgegevens.
U bent hierbij gebonden aan de Participatiewet en andere wet- en regelgeving zoals de AVG. U mag niet meer gegevens opvragen dan noodzakelijk, u mag de gegevens niet voor een ander doel gebruiken en u moet de gegevens goed beveiligen.
Stappenplan
- Leg per werkproces vast waar u persoonsgegevens opvraagt, vastlegt en verwerkt en wie binnen de organisatie deze bevoegdheden heeft
- Maak voor het verwerken van de gegevens in het kader van toezicht en handhaving een DPIA (Data Protection Impact Assessment)
- Werk hierbij samen met de privacy officer, functionaris gegevensbescherming, proceseigenaar, juridische kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker, consulent en toezichthouder
- Motiveer bij elk onderzoek en in te zetten handhavingsinstrument met welk specifiek doel u de gegevens opvraagt, vastlegt en verwerkt
Informatie & instrumenten
- Dossiervorming Participatiewet | Handreiking
- Handhaving Participatiewet | DPIA