Op deze webpagina geeft de gemeente Rijssen-Holten aan de hand van 10 vragen een beknopte toelichting op de structuur van haar omgevingsplan.
U kunt de structuur van het omgevingsplan van de gemeente Rijssen-Holten o.a. bekijken in de viewer Documenten op de kaart van het Omgevingsloket. Kopieer het volgende identificatienummer in het zoekvak: /akn/nl/act/gm1742/2023/Regeling3beca59154aa429e850dc4aaea35fbd0
De gemeente Rijssen-Holten heeft de structuur van haar omgevingsplan ook toegelicht in een sessie van het Netwerk Omgevingsplan. Bekijk hier de gedeelde documenten
Gepubliceerd: juni 2023
Vanuit welke gedachte/doel bent u uw juridische opbouw gaan inrichten?
We doen dat vanuit het doel dat ook de juridische regels zo leesbaar en raadpleegbaar mogelijk zijn. We willen initiatiefnemers niet alleen doorverwijzen naar het loket om wegwijs te worden wat er wel en niet kan. Het plan moet een zelfstandig raadpleegbaar en begrijpelijk geheel vormen.
Hoe verhouden verschillende afdelingen, hoofdstukken, paragrafen etc. binnen de structuur zich tot elkaar?
De opbouw van ons plan gaat uit van een ‘mensleesbare’ structuur. De titels moeten herkenning opleveren en gebruikers (onbewust) naar de juiste hoofdstukken leiden (zie vraag 3 over de inhoud van onze hoofdstukken). Verder is er bij de opzet rekening gehouden met wat er uit de bruidsschat een plek moet krijgen binnen het omgevingsplan. Als uitgangspunt hanteren we verder de onderliggende doelstelling van regels om ze een plek te geven. Zo gaat een regel over afvalwater naar het hoofdstuk ‘water’ omdat de regel gesteld is om de waterkwaliteit te beschermen.
Verder streven we naar het voorkomen van onnodige herhalingen van dezelfde regels. Is een activiteit generiek ongewenst in het gehele ambtsgebied? Dan komt dat in een centraal hoofdstuk terug. Hetzelfde geldt voor indieningsvereisten en procedurele regels. Ook die nemen we centraal op, gericht op ambtsgebied.
Hoe structureert u de regels over de activiteiten (thematisch, gebiedsgericht, mengvorm, ...)?
De regels voor activiteiten zijn over de hoofdstukken verdeeld. Wij zien dat meer als ‘onderwerpgericht’. De regels voor activiteiten zitten bij het hoofdstuk van het betreffende onderwerp. Een activiteit met bodembedreigende effecten zit in het hoofdstuk ‘bodem’ en regels over geluid vanwege een installatie bij een bedrijf zitten in het hoofdstuk ‘geluid’.
Heeft u een annotatiestrategie gekozen en zo ja welke?
Uitgangspunt is dat alle regels in het plan geannoteerd worden als ze ontsloten moeten worden via het Omgevingsloket. De annotatiestrategie loopt parallel met de opbouw van het plan. Dat wil zeggen dat de structuur in de registratie van toepasbare regels zoveel mogelijk de hoofdstukindeling van het plan volgt.
Op welke manier kan de bruidsschat geïntegreerd worden in het nieuwe deel van het omgevingsplan?
Wij streven ernaar de bruidsschat op 1 januari 2024 geheel verplaatst klaar te hebben staan in een nieuwe versie van het plan die we zo snel mogelijk willen publiceren. Daarmee ontstaat in feite een voor elk initiatief te gebruiken basisvertrekpunt.
Hoe kunnen de regels geraadpleegd worden in het DSO?
Via in het DSO beschikbare functies zoals Regels op de kaart of Documenten op de kaart, of via de Vergunningcheck.
Als een gemeente uw werkwijze wil gebruiken, hoe kan dat gedaan worden?
Door zelf een leesbare structuur te bedenken die past bij je gemeente. Of onze structuur over te nemen en te vullen met de lokale juridische regels. Wij zijn wel zelfbouwers en beheren de software volledig zelf.
Welke strategie en uitgangspunten worden gehanteerd om te komen tot het gebiedsdekkende omgevingsplan?
We muteren eerst in zijn geheel de bruidsschat naar het nieuwe deel van het omgevingsplan. Daaraan voegen we de meest voorkomende activiteiten in onze gemeente toe, behalve de regels voor bouwen uit bestaande plannen. Daarna gaan we meer gebiedsgericht delen overzetten.
Welke voor - en nadelen hebt u ervaren bij het werken aan deze structuur?
Voordeel van het overzetten van de bruidsschat is dat elk volgend initiatief niet meer langs (gedeelten) van de bruidsschat hoeft te worden gelegd. Opvolgende initiatieven kunnen gebruikmaken van de gedeelten die er al nieuw zijn en daarop verder bouwen.
Nadeel is dat de bruidsschat niet geheel af te bakenen is tot de daarin opgenomen regels. Om minder cryptisch te zijn: de bruidsschat bevat regels over slopen. Lokale bestemmingsplannen kunnen ook regels over slopen bevatten. Bij het overzetten van de regels uit de bruidsschat moet dus wel gekeken worden naar de reeds bestaande lokale regels. Dat is een flinke puzzel en laat een soort gatenkaas ontstaan in bestaande bestemmingsplannen in het tijdelijke deel. Ook wordt niets gedaan aan integratie van bestaand lokaal beleid. Het is ‘bruidsschat first’.
Welke tip zou u nog mee willen geven?
Er is geen gouden standaard, maar de bruidsschat is een niet te vermijden gegeven bij transitie. Naar onze mening is het eerst vullen van het plan met lokaal beleid om die reden niet mogelijk/zinvol. Welke keuze je ook maakt (direct aanpakken of later), de bruidsschat moet altijd een plek krijgen.