Op deze webpagina geeft de gemeente Rheden aan de hand van 10 vragen een beknopte toelichting op de structuur van haar omgevingsplan.
U kunt de structuur van het omgevingsplan van Rheden bekijken op de pre-omgeving van het Omgevingsloket, bij Regels op de kaart.
De gemeente Rheden heeft de structuur van haar omgevingsplan ook toegelicht in een verdiepende sessie van het Netwerk Omgevingsplan. Bekijk hier de opname
Gepubliceerd: juni 2023
Vanuit welke gedachte/doel bent u uw juridische opbouw gaan inrichten?
Wij hebben aansluiting gezocht bij het IMOW (Informatiemodel Omgevingswet) en de TPOD. Binnen het IMOW staan de waardenlijsten waar wij gebruik van hebben gemaakt om de structuur op te bouwen. De gedachte hierachter is dat deze waarden limitatief zijn en dus door elk bestuursorgaan gebruikt kunnen worden. Hierdoor kan er eenheid gecreëerd worden, waardoor samenwerking en uitwisseling van inhoud makkelijker wordt.
Hoe verhouden verschillende afdelingen, hoofdstukken, paragrafen etc. binnen de structuur zich tot elkaar?
Onze structuur is te raadplegen via het DSO. In principe staan alle gebiedsaanwijzingtypes in hoofdstuk 4 onder de functies. Deze hebben wij onderverdeeld in het ambtsgebied, gebiedstypes en functiegroepen. In hoofdstuk 5 staan onze activiteitengroepen.
Hoe structureert u de regels over de activiteiten (thematisch, gebiedsgericht, mengvorm, ...)?
Hoofdstuk 5 is opgebouwd vanuit de IMOW: de limitatieve activiteitengroepen hebben wij opgenomen in hoofdstuk 5.
Elke activiteit die wij inregelen (deze is vaak thematisch) geldt gelijk voor het gehele ambtsgebied. Hierbij regelen we gelijk in dat er een verschillende activiteitkwalificatie kan zijn binnen ons ambtsgebied. Dit is dan weer gebaseerd op onze eigen geldende regelgeving (APV of BSP) of vanuit de bruidsschat en instructieregels van het Bkl.
Heeft u een annotatiestrategie gekozen en zo ja welke?
Elke juridische regel moet zodanig geannoteerd worden dat deze juist te lezen is in de Regels op de kaart en dat de werkingsgebieden kunnen worden ingeladen in onze toepasbare regelsoftware. Inmiddels weten we wat we daarvoor moeten doen en wat we op welke plek moeten annoteren.
Op welke manier kan de bruidsschat geïntegreerd worden in het nieuwe deel van het omgevingsplan?
Binnen hoofdstuk 5 zijn de activiteitgroepen aanwezig waar de activiteiten die voortkomen uit de bruidsschat kunnen worden ondergebracht vanuit hoofdstuk 22.
Hoe kunnen de regels geraadpleegd worden in het DSO?
Via Regels op de kaart en de Vergunningcheck. Wij hebben geen speciaal gebied waar alle regels in staan. Wij werken ambtsgebied breed.
Als een gemeente uw werkwijze wil gebruiken, hoe kan dat gedaan worden?
Zij kunnen onze structuur overnemen. Wat niet voor onze gemeente van toepassing is, staat duidelijk aangegeven. Deze (sub)paragrafen kunnen zij zelf alfabetisch terugzetten. Wij zijn daarna begonnen met een parapluplan, maar men kan in principe elke willekeurige regel pakken en deze herverdelen in functies en activiteiten.
Welke strategie en uitgangspunten worden gehanteerd om te komen tot het gebiedsdekkende omgevingsplan?
Naast het opbouwen van de structuur op basis van de IMOW en de TPOD is het belangrijkste uitgangspunt voor onze gemeente dat wij klantgericht zijn. De inwoners en bedrijven moeten kunnen lezen (via m.n. de vergunningchecks) wat waar mag. Als een juridische regel of toepasbare regel niet leesbaar is, dan wordt het aangepast. Er is een grote wisselwerking tussen de werkingsgebieden, de juridische regels en de toepasbare regels.
Welke voor - en nadelen hebt u ervaren bij het werken aan deze structuur?
De voordelen zijn:
- Informatie wordt gestructureerd weggezet, waardoor deze gemakkelijk is terug te vinden en beheersbaar is en blijft.
- Informatie uit BSP, APV, bruidsschat en instructieregels Bkl en straks ook provinciale instructieregels kan op dezelfde manier worden verwerkt en worden weggezet. De informatie kan ook aan elkaar worden gehaakt.
- Alle juridische activiteiten kunnen toepasbaar worden gemaakt.
- Informatie wordt verzameld waardoor de inwoners maar met één activiteit te maken krijgen over hetzelfde onderwerp in plaats van meerdere.
Tot nu toe hebben we nog geen nadelen ondervonden van het hanteren van deze structuur en de opbouw van de inhoud binnen de structuur.
Welke tip zou u nog mee willen geven?
Probeer eenheid te creëren bij de opbouw van de structuur tussen zoveel mogelijk bevoegd gezagen zodat samenwerken en uitwisseling van inhoud mogelijk en makkelijker wordt.