Samenwerkingsverband WerkSaam Westfriesland zet in op minder werkbelasting van arbeidscoaches en meer zelfregie bij cliënten door de inzet van AI bij re-integratie.

In een steeds digitaler wordende wereld is de integratie van kunstmatige intelligentie (AI) in verschillende sectoren een veelbelovende ontwikkeling. Ook Samenwerkingsverband WerkSaam Westfriesland ziet kansen in deze techniek en is een pilot gestart waarin AI de rol van assistent voor arbeidscoaches op zich neemt. Het idee voor deze pilot is ontstaan vanuit de wens om innovatieve ontwikkelingen meer te integreren in de bedrijfsvoering van WerkSaam. Het innovatieteam van 14 arbeidscoaches omarmt deze gedachte en gaan met de AI-pilot aan de slag.

Hogere klanttevredenheid en efficiëntere bedrijfsvoering

'Onze inwoners geven een 7,6 aan de intake met onze arbeidscoaches. Dat willen we verhogen', zegt Stefan Hes, projectleider van de pilot. Met behulp van AI hoopt hij na de pilot de klanttevredenheid verder om hoog te brengen, de administratieve last voor coaches te verminderen en ook de datakwaliteit te verbeteren. Coaches kunnen zich meer concentreren op de cliënt, er komt meer tijd vrij voor interactie. Dat zorgt ook voor meer werkplezier. Stefan: 'De coaches ervaren de registratielast als grootste last en als meest arbeidsintensief. Daar is veel weerstand tegen, ondanks dat ze begrijpen dat daar iets mee moet gebeuren.'

AI versus mens

De focus ligt op het ontwikkelen van een applicatie die de AI-technologie aanstuurt en de coach ondersteunt bij de gesprekken die zij met cliënten gaan voeren. Voorafgaand aan het gesprek wordt de clientdata in kaart gebracht en samengevat. Tijdens het gesprek kan AI adviseren, bijvoorbeeld door suggesties voor verdiepende vragen te geven of door aan te geven welke onderwerpen nog niet voldoende zijn besproken. Na afloop van het gesprek zal AI een gespreksverslag maken en kan de data na controle door de coach automatisch worden opgeslagen in het clientvolgsysteem.

Stefan: 'Het is nieuw dus we verwachten dat coaches en cliënten er ook aan moeten wennen. Privacy en veiligheid zijn belangrijke aspecten. Het waarborgen van de privacy van cliënten en het verkrijgen van goedkeuring van privacy-officers zijn dan ook essentiële stappen in het project. En, heel belangrijk om te benoemen: de coaches behouden altijd de controle en beslissen zélf of ze het advies van AI volgen.'

Werkplezier gemeentebreed omhoog?

Binnen de pilot zijn er ook verwachtingen op het gebied van medewerkerstevredenheid. Door de administratieve en – laten we eerlijk zijn – de minder leuke taken aan AI te delegeren, hopen de initiatiefnemers ook het werkplezier te verhogen en een aantrekkelijke werkgever te blijven en nóg meer te worden.

Veel gemeenten ervaren vergelijkbare registratielasten . WerkSaam wil dan ook een generieke oplossing ontwikkelen die andere gemeenten ook kunnen gebruiken. De pilot vormt dan ook een belangrijk begin voor AI-innovatie binnen de organisatie, met de intentie om deze verder te ontwikkelen en de mogelijkheden uit te breiden, ook na de pilotfase.

Lees meer over de pilot in het artikel van Gemeente.nu.


Pilots Uitvoeringskracht en Arbeidsmarktkrapte

Pilot 'Efficiënte innovatie: zorgvuldig integreren van Generatieve AI voor persoonlijke en gepersonaliseerde dienstverlening bij re-integratie' van samenwerkingsverband WerkSaam Westfriesland is een van de 15 pilots die mogelijk gemaakt zijn dankzij een subsidie van het overheidsbrede programma Werk aan Uitvoering (WaU). Bekijk op Pilots Uitvoeringskracht en Arbeidsmarktkrapte de andere initiatieven. Voor vragen of meer informatie over deze of een andere pilot kunt u contact opnemen met pilotsuitvoeringskracht@vng.nl