In deze stap verzamelt u adviezen van uiteenlopende deskundigen en ketenpartners. U stelt een concept ontwerpbesluit (voorontwerp) op en laat dit accorderen.
Inwinnen advies concept ontwerpbesluit
Het is belangrijk dat u het concept ontwerpbesluit en de toepasbare regels opstelt in nauwe samenwerking met de ketenpartners in de overheidsketen, eventuele andere deskundigen en – indien van toepassing – de initiatiefnemer. Input vanuit deze partijen verwerkt u in het concept ontwerpbesluit.
Ook belanghebbenden kunt u hier direct bij betrekken. Denk in het bijzonder aan deelnemers uit de eerdere afstemmings- en participatiefase (stap 2).
Opstellen concept ontwerpbesluit
Op basis van de vastgestelde uitgangspunten stelt u het concept van het ontwerpbesluit op. De input vanuit de eerder georganiseerde afstemming en participatie (stap 2) heeft u in de uitgangspunten geborgd (stap 3) en neemt u zodoende mee in het concept.
Bij het opstellen van het concept ontwerpbesluit stelt u gelijktijdig ook de bijbehorende toepasbare regels op of past u de bestaande regels (in concept) aan. De toepasbare regels moeten immers nauw aansluiten bij de juridische regels in het omgevingsplan. Dit vergt afstemming tussen juristen en regelbeheerders. Lees verder over het opstellen van toepasbare regels (iplo.nl)
De werkvorm bij het opstellen van het concept kan voor elke organisatie anders zijn. Kenmerkend is dat u verschillende disciplines bij elkaar moet brengen. Denk aan: geo-kennis, juridische kennis, specialistische thematische kennis (geluid, milieu, …), maar ook vergunningverlening, toezicht en handhaving en informatiespecialisten.
Activiteiten die u in deze processtap uitvoert:
- Vertalen van beoogde beleidswijzigingen naar regels, werkingsgebieden en toepasbare regels
- Analyseren van hergebruik van begrippen en definities uit de stelselcatalogus; zo nodig definiëren van nieuwe begrippen
- Analyseren van de relatie tussen reeds opgenomen regels in het nieuwe deel van het omgevingsplan en de beoogde nieuwe regels
- Analyseren van de impact van de beoogde wijzigingen op reeds opgestelde annotaties en toepasbare regels
- Analyseren van de afhechting van de regels uit het tijdelijk deel van het omgevingsplan (‘trekken van de pons’)
- Onderbouwen van wijzigingen aan de hand van het criterium van evenwichtige toedeling van functies aan locaties
- Uit (laten) voeren van onderzoeken om deze onderbouwing te staven
- Toevoegen van een concepttoelichting bij het concept ontwerpbesluit
- Afstemmen met ketenpartners en verwerken reacties
- Interne inhoudelijke en kwaliteitscontrole
- Opstellen collegevoorstel voor vaststelling en vrijgave voor inspraak
- Borgen duurzame toegankelijkheid archiefwaardige stukken
Accorderen concept ontwerpbesluit
Wanneer het concept van het ontwerpbesluit gereed is, zendt u het aan het college. Het college geeft het na goedkeuring vrij voor inspraak.
Deze stap is waarschijnlijk één van de meest complexe stappen in het stappenplan. U moet in deze stap komen tot een concept ontwerpbesluit dat op inhoud in lijn is met instructieregels en voldoende onderbouwd is en ook juridisch consistent integreert in het omgevingsplan. Daarbij moet scherp zijn hoe het concept wijzigingsbesluit ingrijpt op het omgevingsplan van rechtswege, waaronder verordeningen, bestemmingsplannen en de bruidsschat. Ook moet duidelijk zijn wat de wijziging betekent voor bestaande annotaties en toepasbare regels en welke annotaties en toepasbare regels toegevoegd en gewijzigd moeten worden. Dit alles tegen de achtergrond van strategische keuzes die de gemeente te maken heeft met betrekking tot opbouw en structuur van het omgevingsplan.
Dit vraagt veel van de organisatie, kennis van medewerkers en de processen bij gemeenten. Zeker wanneer het gaat om het eerste wijzigingsbesluit.
De plansoftware is bij veel leveranciers nog in ontwikkeling. Niet alle functionaliteiten worden nu al (voldoende) ondersteund. Het is denkbaar dat gemeenten met de huidige versies van de software problemen ondervinden in het ‘maken’ van een concept ontwerpbesluit. Lees meer hierover op de pagina Parallel wijzigen van het omgevingsplan.
TAM-IMRO kan een alternatief zijn voor die situaties dat gemeenten de wijziging nog niet kunnen voorbereiden en/of publiceren via de STOP/TP-plansoftware.