Contact met de commissie

De contacten met de adviescommissie en haar leden verlopen via de commissiesecretaris: Jamil Jawad.

E-mail: archief@vng.nl

De samenstelling van de adviescommissie Archieven is conform de eisen in de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995. De samenstelling vindt deels via voordracht door vakorganisaties plaats. De commissie bestaat uit de volgende leden:

Peter De Baat (voorzitter), Burgemeester gemeente Montferland

Commissie Informatiesamenleving


vacature

Vereniging van Gemeentesecretarissen


Joost van Koutrik, Plv. Gemeentearchivaris (Het Utrechts Archief)

Koninklijke Vereniging van Archivarissen in Nederland/Branchevereniging Archiefinstellingen Nederland (KVAN/BRAIN)


Dhr. A.P.J. Glaudemans archiefinspecteur Streekarchief Gooi en Vechtstreek

Koninklijke Vereniging van Archivarissen in Nederland/Branchevereniging Archiefinstellingen Nederland (KVAN/BRAIN)


Roland Bisscheroux, Gemeentearchivaris (Waterlands Archief)

Koninklijke Vereniging van Archivarissen in Nederland/Branchevereniging Archiefinstellingen Nederland (KVAN/BRAIN)


Yvonne Welings, Gemeentearchivaris (Gemeente Tilburg)

Stichting BREED, netwerk voor kennisuitwisseling Records- en Informatiemanagement


Lieuwe Zoodsma, Gemeentearchivaris/directeur (Noord-Hollands Archief)

Regionale Historische Centra (RHC’s)


Leo de Jager, Informatiemanager (Gemeente Den Haag)


Gert Zwagerman, Informatiemanager (Gemeente Amsterdam)

Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI)


Herman Bongenaar, Informatiemanager (Gemeente Zaanstad)

Vereniging van Informatie- en Automatiseringsprofessionals in Nederlandse Gemeenten (VIAG)


Mathieu Rutten, Informatiemanager (gemeente ’s-Hertogenbosch)

IMG 100.000+


vacature

Deskundige op het terrein van de relatie tussen burger en overheid en de betekenis van overheidsinformatie voor deze relatie (art 3 lid 1 sub d Archiefbesluit)


Adviseurs

Dhr. Th. Peters, Productportfoliomanager GEMMA bij VNG Realisatie
Dhr. A. Plat, Projectleider / adviseur Duurzame Toegankelijkheid, VNG Realisatie

Wat doet de commissie?

De adviescommissie Archieven adviseert de VNG over thema’s op het gebied van archiefbeleid. De adviescommissie adviseert de VNG-directie beleidsmatig en vakinhoudelijk. (De bestuurlijke advisering is ondergebracht bij de commissie Informatiesamenleving).
Actueel is onder andere het GGU-project Digitale archieven op orde en de herziening van de Archiefwet in verband met de verkorting van de overbrengingstermijn van blijvend te bewaren archiefbescheiden naar de archiefbewaarplaats

Een belangrijke taak van de adviescommissie is de ondersteuning van de VNG bij het opstellen van een ontwerpselectielijst van (inter)gemeentelijke archiefbescheiden. In een selectielijst is aangegeven hoe lang archiefbescheiden bewaard moeten worden. Deze wettelijk verplichte taak voert de VNG in mandaat van de leden uit.

Wanneer vergadert de commissie?

De volgende vergaderdata zijn gepland in 2020:

  • Donderdag 13 februari 13:30 - 16:00 uur.
  • Donderdag 18 juni 13:30 - 16:00 uur.    
  • Donderdag 17 september 13:30 - 16:00 uur.   
  • Donderdag 12 november 14.30 - 16:30 uur. 

Reservedatum: donderdag 9 april 13:30 - 15:00 uur