Samenwerkingsgids: een stevige pedagogische basis
Hoe sterker de pedagogische basis, hoe beter kinderen en jongeren om kunnen gaan met de uitdagingen en vragen die bij opgroeien horen. De samenwerkingsgids helpt beleidsmakers van gemeenten, kinderopvang, onderwijs, welzijn, jeugdwelzijn en gezinnen bij het versterken van de pedagogische basis.
Meten en monitoren in de pedagogische basis
Wie wil investeren in een sterkere pedagogische basis, stuit al snel op meet- en monitorvragen. Wat wordt er bedoeld met die basis? En hoe meten we of de gezamenlijke inzet werkt? In opdracht van de VNG bracht onderzoeksbureau Anderzoek in kaart wat de mogelijkheden voor meten zijn en wat nog nodig is. Daarvoor ontleden ze het begrip in ook in ‘sferen’ en ‘perspectieven’. Deze verkenning helpt gemeenten om lokaal scherper te bepalen wat zij willen weten, en hoe ze dat het beste kunnen onderzoeken of monitoren.
Propositie 'De waarde van het sociaal domein'
Hoe komen we tot een gezonde samenleving waarin iedereen beschikt over voldoende inkomen en huisvesting, meedoet naar vermogen en inwoners weer vertrouwen hebben in de overheid? VNG, Divosa en de gemeentelijke netwerken hebben dit uitgewerkt in de propositie ‘De waarde van het sociaal domein’.
Een sterke basis door een krachtige samenwerking
Kinderen en jongeren bijstaan vanuit de vanzelfsprekende dagelijkse relaties. Door buurt en familie, op school, vanuit de kinderopvang en via wijkactiviteiten. Dat bepleiten VNG, PO-, VO- en MBO-raad en Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang in 'Een sterke basis door een krachtige samenwerking'.
Hoe sterker de pedagogische basis, hoe beter vragen en problemen die bij opgroeien horen in het gewone leven kunnen worden opgepakt.
Gezamenlijke notitie 'Een sterke basis door een krachtige samenwerking' (pdf, 385 kB)
Bouwen aan een stevige pedagogische basis
Een stevige pedagogische basis stimuleert de ontwikkeling van kinderen en ondersteunt ouders bij het opvoeden. Een stevige basis draagt bij aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien en helpt bij het omgaan met alledaagse problemen.
Deze publicatie van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) biedt een duiding van de beschikbare kennis over de pedagogische basis. Ook introduceren de auteurs een nieuwe definitie van het begrip pedagogische basis die beter aansluit bij het brede sociale domein.
Landelijk Rapport Lokale Educatieve Agenda voor- en vroegschoolse educatie
Rapport van de Inspectie van het Onderwijs. Het rapport gaat in op de afspraken en resultaten van gemeenten op het gebied van de Lokale Educatieve Agenda/voor- en vroegschoolse educatie (LEA/vve). Het gaat in op het toezicht van de inspectie. Ook bevat het de resultaten van een verdiepend onderzoek naar de 'resultaatafspraken vroegschoolse educatie' die gemeenten en schoolbesturen moeten maken.
Landelijk Rapport Lokale Educatieve Agenda voor- en vroegschoolse educatie
Verkenning Aanpak Kansengelijkheid
Gemeenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van kansengelijkheid binnen de samenleving. Om de diversiteit in de aanpak van kansenongelijkheid door gemeenten te onderzoeken, voerden de VNG, het Netwerk Directeuren Sociaal Domein (NDSD) en Divosa een verkenning uit.
Uit de verkenning blijkt dat gemeenten kansen(on)gelijkheid op hele diverse manieren aanpakken. Sommige gemeenten kiezen voor een brede horizontale benadering, terwijl anderen zich juist richten op specifieke beleidsterreinen zoals onderwijs, jeugd of gezondheid.