Wanneer kennis, kunde en data van verschillende organisatie bij elkaar komt, levert dit vaak nieuwe inzichten op. Door samen te werken met andere partners in het sociaal domein heeft u als gemeente een grotere slagkracht bij 'veelzijdige' handhavingsvraagstukken en vergroot u de kans op een duurzame oplossing.
Het ministerie van SZW neemt met de 'Samenwerkingsovereenkomst voor Interventieteams' sinds 2003 het voortouw om handhaving in ons domein meer integraal te benaderen. Op basis van dit samenwerkingsconvenant wordt intensief samengewerkt om oneigenlijk gebruik en misbruik van uitkeringen en toeslagen op het gebied van sociale zekerheid en daarmee samenhangende misstanden tegen te gaan. Een projectmatige en interdisciplinaire benadering zorgt voor een effectieve inzet van capaciteit, hogere kwaliteit én voor borging van de resultaten.
Nieuws
De projecten
Handreiking gegevensdeling bij preventie, toezicht en handhaving in het sociaal domein
Binnen gemeenten zoeken afdelingen elkaar steeds vaker op om samen te werken aan betere preventie, toezicht en handhaving in het sociaal domein. Als u in een interne of externe samenwerking gegevens wilt delen, moet u een aantal zaken goed regelen en vastleggen. In deze handreiking helpen we daarbij met stappenplannen voor samenwerking en rechtmatige gegevensdeling. Ook geven we een overzicht van mogelijke samenwerkingspartners.
Lees de handreiking gegevensdeling bij preventie, toezicht en handhaving in het sociaal domein
Handreiking BRP op orde
Verschillende (overheids)organisaties maken gebruik van gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) voor het uitvoeren van hun taken. Het is daarom belangrijk dat de gegevens in de BRP kloppen. Deze handreiking bevat handvatten voor gemeenten om de kwaliteit van de BRP te verbeteren door signalen te herkennen en samenwerking in de gemeente te versterken.