In de toolkit van de routekaart Financiële Zorgen nemen we u als gemeenten stap voor stap mee om uzelf aan de slag te gaan met de routekaart. Op de website vindt u informatie over de inhoud van de routekaart en er staat een begrippenlijst. U kunt er ook terecht met al uw vragen.   

Het voorkomen van schulden blijft een complex vraagstuk, ook voor u. Door diverse oorzaken groeit het aantal huishoudens die te maken hebben met geldzorgen. Specifiek het aantal jongvolwassenen met financiële zorgen stijgt. U heeft een wettelijke verantwoordelijkheid in de uitvoering van de schuldhulpverlening (Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) en Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening (Bgs).

Het blijft een uitdaging om inwoners tijdig en met de juiste ondersteuning te bereiken en te helpen in de groeiende complexiteit van het werkveld schuldhulpverlening. Door deze complexiteit is de uitvoeringspraktijk onoverzichtelijk en zien we vaak door de bomen het bos niet meer.

De routekaart financiële zorgen ondersteunt u bij stap voor stap doorlopen en overzien van de uitvoeringspraktijk. De routekaart beschrijft de ideale reis van de inwoner en de schuldhulpverlener in een schuldhulpverleningstraject. Deze toolkit bij de routekaart is ontwikkeld om, met de routekaart in de hand, de schuldhulpverlening in uw gemeente te verbeteren en communicatie, uitvoering en implementatie erover te optimaliseren. U kunt direct zelf aan de slag. 

Wat is de toolkit en voor wie?

De toolkit biedt handvatten om de routekaart zelf te implementeren voor één of meerdere mijlpalen. Er staat een stappenplan, voorbeelddocumenten en templates in. De toolkit kan ook puur als inspiratie gebruiken, om ideeën op te doen voor het verbeteren van de dienstverlening.

De toolkit is geschreven voor ondersteunende rollen (junior) beleidsmedewerkers, teamleiders en projectleiders die een verantwoordelijkheid hebben in of aan de slag gaan met de implementatie van de routekaart. De toolkit is opgesteld door de VNG, programma Verbinden Schuldendomein, met inbreng van een aantal gemeenten.  

De VNG biedt o.a. ondersteuning voor en door gemeenten in het schuldendomein, samen met het Ministerie van Sociale Zaken (SZW) en andere ketenpartners. Door deze manier van samenwerken is kennis actueel en gebundeld. Leren en verbeteren blijft onder onze aandacht. Door praktijksituaties op te halen, blijven we kennis opdoen in wat er wel en wat er minder goed werkt.

Behoeften van de inwoner

Voor álle inwoners moet het inkomen stabiel en toereikend zijn om van rond te komen om vervolgens mee te doen in de samenleving. Het doel is om - voor de inwoner - de basis schuldhulpverlening op orde te brengen en maatwerk bieden. Dit doen we vanuit de rol als betrouwbare overheid. We communiceren helder over wat inwoners van de lokale overheid mogen verwachten en wat niet. We spreken vertrouwen uit in het handelen van de inwoner en inzicht in hoe de gemeente zich opstelt naar de inwoner toe.

Vanuit deze kaders beschrijft de routekaart de ideale (generieke) reis van de inwoner, opgedeeld in –voor de inwoner relevante- mijlpalen. De reis is opgesteld op basis van gesprekken die in de afgelopen jaren met inwoners en professionals hebben plaatsgevonden. De beschrijving biedt inspiratie voor u als gemeente waar de inwoner (nog meer) centraal staat. Voor de ene gemeente is de beschreven reis op een aantal punten op korte termijn haalbaar, voor andere gemeenten ligt het geschetste ideaalbeeld verder in de toekomst maar is niet onbereikbaar.