VNG Magazine nummer 5, 20 maart 2020

Tekst en beeld: Sanne van der Most

Vijftig extra boa’s, meer bevoegdheden, kortere lijnen met de politie en een groepsapp met alle betrokkenen om nog sneller te schakelen. Een heleboel nieuwe maatregelen die moeten leiden tot een veiliger en leefbaarder Rotterdam. VNG Magazine liep een ochtend mee in het Oude Westen.  
 

BOA Rotterdam

Schiedamsedijk, 8.00 uur. Het zaaltje op de Schiedamsedijk zit bomvol. Om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en dezelfde startpositie te hebben, krijgen alle bijzondere opsporingsambtenaren, boa's, iedere ochtend een gezamenlijke briefing. ‘Oké mensen, mag ik even jullie aandacht? Aandachtspunten in het Oude Westen zijn de hangjongeren in het Wijkpark, drugsoverlast in de portieken van de Gouvernestraat en dubbel parkeren op de Kruiskade. En denk eraan, als je op social media foto’s van jezelf en je werk deelt, zorg dan dat er geen verdachten of slachtoffers in beeld komen. Oké jongens, zet hem op.’ In tweetallen gaan de boa’s de straat op.

Bekeuringen uitschrijven
Mauritskade, 8.45 uur. Boa’s Saif en Saskia hebben samen dienst en zijn in hun dienstwagen op weg naar de Gouvernestraat om een portiek te checken waarover de laatste tijd regelmatig meldingen van drugsoverlast binnenkomen. ‘Pal voor het raam van de bewoonster maken ze een heleboel herrie’, vertelt Saif, die sinds enige tijd boa A is. Dat wil zeggen dat hij extra bevoegdheden heeft zoals het uitschrijven van boetes voor alcoholgebruik en overlastgevend rondhangen op straat. ‘Voorheen moesten we altijd wachten op de politie’, legt hij uit. ‘Maar nu mag een aantal van ons dat dus zelf doen. Helaas wel net iets te weinig, als je het mij vraagt. Want als we een groepje met meerdere herrieschoppers tegenkomen, mag ik als enige de bekeuringen uitschrijven. In de tussentijd kunnen mijn collega’s niet zo goed met de rest uit de voeten.’
Ter hoogte van een pand in verbouwing op de Mauritskade wil collega Saskia stoppen. Even later staat ze met een houten plank in haar hand. ‘Hij stond rechtop tegen het hekwerk, maar hij had eigenlijk plat moeten liggen van de stoep naar de weg zodat mensen met rolstoelen en scootmobielen ook gewoon veilig de stoep op kunnen.’ Samen met Saif loopt ze de trap naar de werkplaats op waar het net koffietijd is. Ze leggen uit wat het probleem is en even later ligt de plank weer zoals het hoort. 

Junks in portieken 
Rochussenstraat, 9.25 uur. Ook hier zijn regelmatig meldingen van drugsoverlast. ‘Junks die met koud weer in portieken overnachten’, vertelt Saif. Uit een van die portieken komen net twee bewoners naar beneden. ‘Heel irritant, vooral als ze hard praten,’ zegt de dame. ‘Die portieken zijn heel hoog dus het geluid is echt heel goed te horen, ook vanuit mijn slaapkamer.’
Saskia vertelt haar over de groepsapp voor bewoners en vraagt of ze daar al in zit. ‘Overlastklachten komen dan bij ons en bij de politie terecht en dan kunnen we er echt wat aan doen.’ 

Enthousiast
Bert Wijbenga (VVD), wethouder handhaving en buitenruimte in Rotterdam, is erg enthousiast over de nieuwe werkwijze, die volgens hem eigenlijk niet zozeer van de ene op de andere dag is ingezet maar veel meer organisch ontstond. ‘De noodhulp van de politie functioneert heel goed en is altijd beschikbaar. Het dagelijkse politietoezicht van de agent op straat schiet nog weleens tekort. Vaak is daar de capaciteit niet voor en daardoor schiet de handhaving van allerlei leefbaarheidsregels er meer dan eens bij in. Het is een gat waar veel gemeenten tegenaanlopen. De bijzondere opsporingsambtenaren zijn ooit aan de slag gegaan in het kader van een werkgelegenheidsproject, maar inmiddels is hun rol totaal anders dan vroeger. Ze kunnen veel meer en ze mogen nu ook veel meer.’
Naast het intensievere contact, verbeterde informatie-uitwisseling tussen de handhavers en de politie en gezamenlijke briefings,  loopt in Rotterdam een proef waarbij een aantal boa’s een bodycam draagt én een mobiel pinapparaat waarmee boetes direct kunnen worden afgerekend.  

Dubbel geparkeerde auto’s
Kruiskade, 10.10 uur. Terug naar het Oude Westen. Opgeblazen vuilnisbakken vormen een groot probleem, vooral vlak na de jaarwisseling. Op de Kruiskade is een collega van Stadsbeheer net bezig er een omhoog te takelen. De boa’s parkeren even om polshoogte te nemen. Terwijl ze komen aanrijden, schieten er maar liefst drie dubbel geparkeerde auto’s voor hun neus weg. ‘Grappig om te zien’, zegt Saif. ‘vaak denken ze dat we van de politie zijn. Zodra ze ons zien, zijn ze weg. Begrijpelijk, want de boetes zijn hoog.’
De collega van Stadsbeheer vertelt dat hij de hele dag bezig is met het verwijderen van opgeblazen vuilnisbakken. ‘Het waren er veel dit jaar.’ Voor ze de auto in stappen, lopen de boa’s nog even binnen bij een van de ondernemers. ‘Ook hij heeft geklaagd over dubbel geparkeerde auto’s’, vertelt Saif. ‘Het kost hem klandizie en dat is natuurlijk heel vervelend.’ 

Veel beter dan vroeger
Gouvernestraat, 11.35. Op weg naar de woning waar de laatste tijd veel overlastmeldingen vandaan komen, stuiten de boa’s op een vreselijke stank. In een hoekje, vlak tegen de ingang van het Wijkpark aan, ligt een hele berg wcpapier. Saskia loopt ernaartoe en ziet dat iemand er zijn behoefte heeft gedaan. ‘Dat is natuurlijk ontzettend vies, maar we moeten er wel wat mee.’ Er gaat een bericht op de groepsapp. ‘Even kijken wie van de collega’s dit kan oppakken, uh, letterlijk’, lacht ze. 

Even later komt er op groepsapp een andere melding binnen. Iemand heeft een hele berg vuilniszakken neergezet terwijl het geen vuilophaaldag is. ‘Wie gaat er even kijken?’ Saskia en Saif rijden erheen en treffen een enorme rotzooi aan. Half opengescheurde zakken en dozen met allemaal etensresten en andere troep. Saskia belt om versterking en tien minuten later staan ze met z’n allen te spitten in de zakken. Op zoek naar enveloppen met een adres erop. ‘Alleen zo kunnen we de dader achterhalen en beboeten’, legt Saif uit terwijl hij zijn collega assisteert bij het fotograferen van het gevonden adres.
De ochtend zit erop en Saif en Saskia nemen even lunchpauze. ‘Het is echt beter dan vroeger’, zegt Saif, terwijl hij een hap van zijn broodje neemt. ‘We kunnen nu veel meer en we hebben veel beter contact met collega’s van andere diensten. We vormen meer één geheel. Daardoor kunnen we echt samenwerken aan het leefbaarder en veiliger maken van de stad.’