VNG Magazine nummer 10, 17 juni 2022

Auteur: Brigitte van den Berg

Het is belangrijk dat kinderen leren over de duurzame ontwikkelingsdoelen SDG’s, schrijft wethouder Brigitte van den Berg. Ze maakte als rapporteur bij de Raad van Europa een boekje.
 

Brigitte van den Berg

‘De volgende generatie’. We verwijzen er vaak naar als we beleid maken. Gelukkig maar. Want alles wat we vandaag besluiten heeft impact op morgen. Maar hoe vaak vragen we het ‘de volgende generatie’ zelf? 

Veel gemeenten hebben prachtige voorbeelden van jongerenparticipatie. Maar ook kinderen krijgen al veel mee over de opgaven van onze wereld. Ook zij kunnen hier over meedenken, hun ideeën met ons delen en ons scherp houden om de doelen te bereiken. 

De tienjarige Grace uit Belfast, Noord-Ierland wist het helder te verwoorden, toen zij het congres van de Raad van Europa toesprak: kinderen kunnen meedenken en willen meedenken. Kinderen willen meedenken over de toekomst van hun dorp of stad, kinderen kunnen bedenken wat ze zelf kunnen bijdragen en kinderen kunnen ideeën meegeven aan hun burgemeester. 

De Raad van Europa is de grootste mensenrechtenorganisatie van Europa en bestaat uit 46 lidstaten. Het Congres van Lokale en Regionale Overheden van de Raad is verantwoordelijk voor het versterken van de lokale en regionale democratieën in de lidstaten. Twee keer per jaar vindt het congres plaats in Straatsburg. 

Groepsresultaat
Om kinderen de ruimte te geven om mee te doen, ontwikkelde de Raad van Europa een kindvriendelijk boekje over de Sustainable Development Goals (SDG’s). De titel: Maak van jouw gemeente een betere plek. Als rapporteur kan ik met trots zeggen dat het een groepsresultaat is: kinderexperts, een groep kinderen zelf en vele lokaal bestuurders droegen bij aan het resultaat. Door een testronde in acht verschillende Europese landen met zo’n tweehonderd kinderen weten we dat het instrument positief ontvangen wordt door kinderen, kinderorganisaties en docenten.

In het boekje maken kinderen kennis met de SDG’s zoals ontwikkeld door de Verenigde Naties. Oftewel, de duurzame ontwikkelingsdoelen waar we met de hele wereld aan werken. Het zijn zeventien concreet verwoorde doelen, zoals ‘Geen armoede’, ‘Schoon water’, ‘Ongelijkheid verkleinen’. De doelen zijn mooi vormgegeven in pictogrammen en komen samen in een gekleurde cirkel. Zó simpel dat ook kinderen ermee kunnen werken, zou je zeggen. Maar doen ze dat dan ook?

Essentieel
Met het boekje in de hand gaan kinderen in gesprek over de SDG’s. Deze doelen zijn globale opgaven die niet zomaar gehaald gaan worden. Het zijn pittige vraagstukken waar we nog een tijd aan zullen werken. De kinderen van nu krijgen er in hun volwassen leven dus volop mee te maken. Des te mooier als ze er al vroeg kennis van krijgen.
Ook krijgen kinderen vaak meer mee dan we denken over honger, armoede en klimaatproblemen. Door te leren over de SDG’s krijgen ze ook iets mee over de antwoorden die de huidige generatie hierop formuleert. Ze krijgen met de SDG’s iets in handen waardoor ze concreet iets kleins kunnen bijdragen. Dat kan houvast geven.

In het boekje leren de kinderen welke doelen er zijn en gaan er direct zelf mee aan de slag. Zo bedenken ze wat ze zelf kunnen doen om in hun buurt bij te dragen aan de SDG’s én ze sturen een kaartje met hun ideeën voor de gemeente naar de burgemeester. Vervolgens is het aan de gemeente om ervoor te zorgen dat deze ideeën serieus besproken worden en dat er ook een reactie terugkomt naar de kinderen. Essentieel, want net als volwassenen willen ook kinderen graag weten wat er met hun ideeën gebeurt.

Brigitte van den Berg (D66) is wethouder in Beverwijk en rapporteur kinderrechten in het Congres van de Lokale en Regionale Overheden van de Raad van Europa.

Maak van jouw gemeente een betere plek 

Download het boekje Maak van jouw gemeente een betere plek hier.