Knelpunt: Het is onduidelijk hoe structureel geleerd kan worden van knelpunten uit de praktijk

Er wordt regelmatig tegen dezelfde knelpunten aangelopen in de praktijk, maar er wordt nog niet altijd structureel van geleerd en verbeterd.

Casus waarin personen zorgmijdend en gedrag vertonen, zijn weerbarstig en vergen een lange adem. In de uitvoering wordt dan op korte termijn de meeste waarde gecreëerd. Toch verzuchten betrokken professionals ook regelmatig dat ‘het systeem’ niet meewerkt, of zelfs tegenwerkt. En dat sommige knelpunten telkens weer terugkomen, in verschillende casuïstiek. Dit impliceert dat er nog niet altijd structureel geleerd wordt van knelpunten uit de praktijk. Een aanpak om vanuit praktijkknelpunten het systeem tegen het licht te houden, ontbreekt nog vaak. Ook zijn professionals vaak bang om dergelijke knelpunten op te schalen, omdat dat hun eigen onvermogen zou laten zien.

Hieronder vindt u een aantal oplossingen voor het knelpunt. Als de oplossing voor een specifieke groep geldt (zorg mijdend, overlast gevend of hoog risico op gevaarlijk gedrag) dan staat dat erbij.