Knelpunt: Woningcorporaties, gemeentelijke loketten en buitenstaanders weten vaak niet goed wat ze met verward gedrag aan moeten
Wanneer buitenstaanders niet goed weten wat ze met verward gedrag aan moeten, wordt er soms later of slechter ingegrepen dan nodig.
Veel mensen komen niet vaak in contact met iemand met verward gedrag, op straat, in de vereniging of in een professionele setting. Hoe u daar in het moment op reageert, en welke stappen er na zo’n ontmoeting of observatie bijdragen aan een oplossing is voor buitenstaanders dan ook niet altijd duidelijk. Daardoor blijven personen met verward gedrag soms onnodig lang in een problematische situatie. Niet elk verward gedrag vraagt om een oplossing zoals in de handelingsbank omschreven … Soms vraagt het vooral om acceptatie en gezien en gehoord worden.
Hieronder vindt u een aantal oplossingen voor het knelpunt. Als de oplossing voor een specifieke groep geldt (zorg mijdend, overlast gevend of hoog risico op gevaarlijk gedrag) dan staat dat erbij.
Categorie: uitvoerend niveau
Een manier om meteen de verbinding aan te gaan met een persoon met risico voor verward gedrag is om, wanneer iemand zich ergens vestigt of terugkeert, een positieve intake te doen. Dit kan door een Woningcoöperatie of Sociaal Wijkteam bijvoorbeeld wanneer een aanmelding (GBA en huurdersverklaring) binnenkomt dat enig risico indiceert. Dan kan er een intake worden gedaan waarin de positieve intentie wordt uitgesproken en een beginnende band wordt gecreëerd vóórdat iemand wordt geplaatst.
Afhankelijk van de persoon kunnen ook gesprekken met omwonenden worden gevoerd om onbegrip te voorkomen.
Categorie: uitvoerend niveau
Mental Health First Aid (MHFA) is een gestandaardiseerd en wetenschappelijk gevalideerd psycho-educatie programma dat in Australië ontwikkeld is om burgers en (semi-) professionals beter in staat te stellen om psychisch leed bij anderen te herkennen en hen te benaderen, te ondersteunen en te verwijzen naar passende hulp. In 2015 is het programma door GGz Eindhoven naar Nederland gehaald en wordt nu breder uitgerold.
Meer informatie
Categorie: beleidsniveau
Het Schakelteam heeft gemeenten dwingend geadviseerd om een 24/7 meldpunt in te richten voor het melden van verward gedrag.
De gemeente Rotterdam heeft een specifiek meldpunt voor personen met verward gedrag. Dit meldpunt is 24/7 telefonisch bereikbaar. In de avonduren wordt dit gerealiseerd door doorschakeling naar het crisiscentrum (GGZ). Voor meer informatie over deze oplossing: Jelle Zeilstra, Gemeente Rotterdam.
Daarnaast loopt in de regio Friesland een pilot om de Meldkamer te ondersteunen bij de triage van mogelijk verward gedrag door aanwezigheid van een SPV-er. Voor meer informatie over deze pilot: Evert Boomsma, Sociaal Domein Fryslân
In Oost-Veluwe wordt verkend welke meldpunten er zijn, hoe het 24/7 meldpunt voor personen met verward gedrag eruit zou moeten zien en een concreet plan van aanpak ontwikkeld. Voor meer informatie, zie de website van ZonMW.
Categorie: uitvoerend niveau
Circa driekwart van de regio’s werkt met een crisiskaart of is voornemens om hier op korte termijn mee te gaan werken. Het wisselt per regio bij welke organisatie de crisiskaart is belegd. In sommige regio’s is deze belegd bij herstelcentra of cliëntondersteuningspunten. Ervaringsdeskundigen en/of vrijwilligers begeleiden cliënten bij het invullen van de crisiskaart. In andere regio’s is de crisiskaart belegd bij een GGZ-instelling. In deze regio’s begeleiden professionals vanuit de GGZ-cliënten bij het invullen van de crisiskaart.
Meer informatie
Categorie: beleidsniveau
Soms is het zo dat mensen zorg mijden omdat ze boos of teleurgesteld zijn doordat ze door bureaucratische belemmeringen niet goed geholpen (kunnen) worden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij het regelen van schulden. Een persoonlijke aanpak gericht op het achterhalen van de oorsprong van de boosheid of teleurstelling en het fixen van maatwerk kan soms een oplossing bieden. Vaak is er een behoefte om gehoord te worden en om serieus genomen te worden. Zeker wanneer er dan ook wordt geleerd van de redenen waarom mensen vastlopen en het systeem daarna verbeterd wordt.
Hulpverleners kunnen mensen helpen om de boosheid/woede te ontladen. Ook in de vrouwenopvang zijn daar goede voorbeelden van bijvoorbeeld middels sport.
De gemeente Den Haag voert op dit moment een pilot uit waarin mensen die gebiedsverboden en/of veel klachten hebben bij (semi-)publieke organisaties worden benaderd door hulpverleners uit het Sociaal Wijkteam die specifiek goed zijn in het luisteren en present zijn bij woede en agressie: zogenaamde ‘Anger Managers’. Die de woede kunnen ombuigen in het ontdekken van de hulpvraag en het zoeken naar oplossingen. Die bovendien de oplossingen in hun eigen organisaties kunnen realiseren. De cases die zij behandelen worden verzameld en geanalyseerd op bureaucratische knelpunten. Waarna uitvoerders en beleidmakers samen verbeterde dienstverlening zullen ontwerpen.
Voor meer informatie over deze pilot: Wies van den Berg, gemeente Den Haag