VNG Magazine nummer 19, 6 december 2024

Tekst: Sanne van der Most | Beeld: gemeente Westland

Tijdens een controle in augustus constateerde het Hoogheemraadschap van Delfland dat een tuinder veel te veel gif had geloosd in de Westlandse wateren. Bouke Arends, burgemeester van Westland, pleit voor meer bevoegdheden voor burgemeesters. 

Bouke Arends, burgemeester Westland

Waar loopt u als burgemeester tegenaan?
‘Een vergrijp als dit is onacceptabel. Het heeft grote gevolgen voor de gezondheid van onze inwoners. Het gebruikte dichloorvos is een zeer giftige en kankerverwekkende stof, die ook nog eens de huid overgevoelig kan maken. Niet voor niets is dit sinds 2007 al verboden. Vervuilers moeten daarom hard worden aangepakt. Niet alleen strafrechtelijk, maar ook bestuurlijk, om herhaling te voorkomen. Op dit moment hebben burgemeesters en dijkgraven geen bevoegdheden om veroorzakers van milieudelicten aan te pakken. Dat zou ik graag anders zien en daarom kom ik in actie.’

Welke extra bevoegdheden heeft u als burgemeester nodig?
‘Bij drugsdelicten mag een burgemeester wel maatregelen nemen om herhaling van de overtreding te voorkomen, om overlast te beperken en om de leefomgeving te herstellen. Drugshandel zelf wordt via het strafrecht, en dus door het Openbaar Ministerie, aangepakt. Maar vanuit het bestuursrecht mogen gemeenten panden wel tijdelijk sluiten waardoor de overlastgevende situatie stopt, aantasting van de woon- en leefomgeving wordt hersteld en verdere aantasting kan worden voorkomen. Ook zijn burgemeesters bevoegd om in zulke gevallen een last onder dwangsom op te leggen. Daarbij moet een overtreder bij herhaling een geldbedrag betalen. Dit soort bevoegdheden hebben een burgemeester en een dijkgraaf niet als het gaat om het lozen van giftige stoffen.’

Loopt u met die extra bevoegdheden het Openbaar Ministerie niet voor de voeten? 
‘Nee, integendeel. Ik zie het juist als een goede en noodzakelijke aanvulling op de bevoegdheden van het OM. Het biedt de mogelijkheid dergelijke ernstige overtredingen effectief te bestrijden. Daar waar het strafrecht zich in eerste instantie richt op vergelding, houdt het bestuursrecht zich juist bezig met voorkoming en herstel. Dat zijn echt twee verschillende dingen. Daarom heb ik de gemeenteraad toegezegd om in overleg met het Hoogheemraadschap van Delfland, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen te onderzoeken of bedrijven die een ernstig milieudelict begaan ook bestuurlijk kunnen worden aangepakt.'