Adresfraude
U vindt hieronder een overzicht van de belangrijkste documenten over de aanpak van adresfraude. Praktijkvoorbeelden vindt u op een aparte pagina.
Inschrijven in de Basis Registratie Personen (BRP) | Kamervragen
De minister en staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris Financiën geven antwoord op vragen van de leden Middendorp, Lodders en Koerhuis (allen VVD) over het inschrijven in de Basisregistratie Persoon (BRP).
Problemen van dak- en thuislozen rond inschrijven in de BRP | Kamervragen
Gemeenten zijn verplicht elke persoon die (naar verwachting) binnen een half jaar tenminste 4 maanden rechtmatig in Nederland verblijft in te schrijven als ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit schrijft staatssecretaris Knops (BZK) in antwoord op vragen van Kamerlid Peter (CDA) over de problemen die dak- en thuislozen ondervinden bij het inschrijven in de BRP.
Staatssecretaris Knops (BZK) geeft antwoord op vragen van Kamerleden Peters en Van der Molen (CDA) en vragen van Kamerlid Van Dijk (SP) over het bestaan van zogenaamde 'spookburgers' en gemeenten die een briefadres weigeren.
Berichtgeving over woonfraude | Kamerbrief
In een brief aan de Tweede Kamer geeft minister Ollongren ( BZK) een reactie op de berichtgeving over woonfraude vanuit het perspectief van illegale onderverhuur. Aan bod komen ook een aantal moties met verzoeken om woonfraude beter aan te kunnen pakken.
Voornemen tot Wet toeristische verhuur van woningen | Kamerbrief
Minister Ollongren ( BZK) informeert de Tweede Kamer over de stand van zaken met betrekking tot de aanpak van de toeristische verhuur van woningen. Ze gaat ook in op de voorgenomen wijziging van de Huisvestingswet 2014, als onderdeel van deze aanpak.
Problemen van burgers bij weigeren inschrijving in BRP | Brief aan gemeenten
Met deze brief aan alle gemeenten brengt staatssecretaris Knops (BZK) de circulaire 'BRP en Briefadres', samen met een stappenplan, onder de aandacht vanwege de recent in het nieuws gekomen problemen van burgers bij de inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). Mensen die (langer dan 4 maanden) rechtmatig in Nederland verblijven dienen als ingezetene in de BRP ingeschreven moeten worden.
Rondetafelgesprek Woonfraude 13 maart 2019 | VNG Position Paper
Tijdens het rondetafelgesprek inzake woonfraude op woensdag 13 maart 2019 wordt onder andere de position paper van VNG omtrent woonfraude besproken worden. Deze position paper gaat in op de oorzaken van woonfraude, zoals het tekort aan betaalbare huurwoningen en geeft mogelijke verbeterpunten.
Uitkeringsfraude arbeidsmigranten WW | Kamerbrief
Met deze brief aan de Tweede Kamer gaat minister Koolmees (SZW) in op de strengere aanpak van WW-fraude door arbeidsmigranten. Met het UWV is er afgesproken te komen tot een strakkere aanpak van de geconstateerde fraude. Zo is er met het UWV afgesproken dat de controle op adresgegevens wordt geïntensiveerd, onder andere door adresvergelijkingen. In samenhang daarmee wordt toegewerkt naar een solide systeem van adresregistratie binnen het UWV, waarbij het adres in de Basisregistratie Personen (BRP) voortaan leidend is.
Stroomschema initiatieffase alle projecten
Dit stroomschema brengt de initiatieffase van alle mogelijke projecten van de Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI) in beeld.
Model lokaal projectplan Bewoningsvraagstukken
Dit model van een lokaal projectplan kunnen gemeenten gebruiken bij hun LSI-projecten op het gebied van bewoningsvraagstukken.
Handreiking Bestuurlijke Boete, als bedoeld in de Wet basisregistratie personen
De Wet basisregistratie personen (brp) introduceert een nieuw instrument voor de handhaving van de plichten die burgers hebben ten aanzien van de brp, namelijk de bestuurlijke boete. Handhaven van deze burgerplichten kan slechts nog worden gesanctioneerd met een bestuurlijke boete.
Kwaliteitsverbetering van de GBA in de praktijk | Eindrapport
Het et eindrapport van het project: Adresonderzoek 'Samen Leren'. Een toezegging aan de Tweede Kamer dat alle gemeenten jaarlijks de kwaliteit van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) gaan onderzoeken vormde de basis voor dit onderzoek, waaraan 51 gemeenten hebben meegewerkt.