VNG Magazine nummer 4, 18 maart 2022

Tekst: Rutger van den Dikkenberg | Beeld: Jiri Büller

De ChristenUnie in Rotterdam heeft de beste verkiezingsposter van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen. dat is donderdag bekendgemaakt door VNG-directeur Leonard Geluk tijdens een verkiezingsbijeenkomst bij de VNG in Den Haag.
 

Beste verkiezingsposter 2022 - ChristenUnie Rotterdam

In totaal werd er meer dan vierduizend keer gestemd. De Rotterdamse afdeling van de ChristenUnie kreeg ruim 34 procent van de stemmen. Het verkiezingsaffiche van de PvdA uit Leiden werd tweede, met 25 procent van de stemmen. Het brons was voor de Roosendaalse Lijst uit Roosendaal. Die lokale partij kreeg 18 procent van de stemmen.
Campagneleider Judith de Gelder van de Rotterdamse ChristenUnie is ‘heel blij’ met de titel. ‘Het is ontzettend leuk als je de liefde voor de stad op een poster en in een slogan weet te krijgen. Maar het is dubbel zo mooi als anderen dat ook zien. Dat is precies de kunst van campagne voeren: dat je je boodschap op een aansprekende manier naar voren brengt.’

Campagne
De afgelopen periode voerde de ChristenUnie niet alleen campagne voor zetels in de Rotterdamse raad, maar – in het klein – ook voor de verkiezingsposterwedstrijd. De Rotterdammers voerden een verwoede campagne op sociale media, en riepen de leden via WhatsApp op om te stemmen. Ook was er steun van de landelijke partijorganen, zegt De Gelder.
De verkiezing van de beste poster ging in twee stappen. Een jury, onder leiding van hoogleraar Communicatie en Organisatie Christian Burgers (Universiteit van Amsterdam), koos uit 108 inzendingen vijf finalisten. In een online publieksstemming werd vervolgens uit die vijf de winnaar gekozen. 

Herkenbaarheid
De jury prees het winnende affiche onder meer vanwege de herkenbaarheid van de poster. De partijkleuren zijn herkenbaar, maar ook is de lokale connectie goed zichtbaar, door directe en indirecte verwijzingen naar Rotterdam. Zo is de Rotterdamse skyline te zien in het blauwe hart, en verwijst de slogan – Voor een stad met een hart – naar het beeld De verwoeste stad van Zadkine. Dat werk herinnert aan de vernietiging van Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog en heet in de volksmond ook wel ‘Stad zonder hart’. Of de Russische inval in Oekraïne het sentiment mede heeft bepaald, is uit de stemmingsuitslag overigens niet te achterhalen.
De Gelder wijst ook naar het lied De mooie rotstad van de Rotterdamse studentenformatie de Hermes House Band. In de tekst ervan wordt ook verwezen naar de stad zonder hart. ‘Daardoor kennen ook veel jonge mensen de betekenis van die woorden.’

Brainstormsessie
De poster is het resultaat van een intensieve brainstormsessie door de vrijwilligers in de partij, zegt De Gelder. ‘Wat willen we kwijt? Dat is echt een teamprestatie.’

De ChristenUnie vond de jonge Rotterdamse ontwerper Danielle van den Dorpel bereid om deels op vrijwillige basis het ontwerp te maken. ‘Ze is nog niet zo lang klaar met haar opleiding’, zegt De Gelder. ‘Dus dit is voor haar een dikke pluim.’ 

Maar wat is dan voor de Rotterdamse ChristenUnie een stad mét een hart? ‘Dat hart zijn de mensen’, zegt De Gelder. ‘De mensen maken de stad. We vinden het ontzettend belangrijk dat je dingen doet met aandacht voor elkaar. Dan gaat het over hoe je een gebouw bouwt, maar ook over hoe je met armoede bezig bent. Er gaan nog te veel dingen mis, het is soms kil en koud. Dat moet anders, en dat willen we met de verkiezingsposter benoemen.’

Sympathisanten
De poster hangt door de hele stad. Zowel op voorgedrukte borden (vanwege de ruimte zonder de slogan, overigens) als voor de ramen van veel leden en sympathisanten. De Gelder prijst de vrijwilligers die met de campagne gewerkt hebben. ‘Ook dat is iets doen voor de stad.’
 

De uitslag

In totaal zijn er ruim 4.000 stemmen uitgebracht. Dit is de volledige uitslag:

1. ChristenUnie Rotterdam, 34,36% 
2. PvdA Leiden, 25,31% 
3. Roosendaalse Lijst, 18,09%
4. De Bossche Groenen, 14,56% 
5. GemeenteBelangen Het Hogeland, 7,68%