Alle behoeften en wensen die we als gemeenten en Omgevingsdiensten (OD’s) inbrengen, dragen bij aan een betere werking van het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Verschillende partijen bekijken samen welke wensen gebouwd kunnen worden en zo ja wanneer. Hoe we dit doen en wie hierbij betrokken zijn, leest u hier stap voor stap.
Het proces is tevens gevisualiseerd in deze infographic:
De wensen voor de DSO landelijke voorzieningen doorlopen een proces waarin wensen worden geanalyseerd en geprioriteerd. Waarbij de wensen stap voor stap steeds concreter worden gemaakt tot dat we spreken van demand. De demand is de concrete vraag voor een bepaalde functionaliteit die gebouwd kan worden. Vanuit de VNG wordt het proces begeleid en/of gefaciliteerd door de Business Liaison Manager (BLM).
Dit is niet nieuw, er wordt al enkele jaren op deze manier gewerkt. Gedurende het hele proces, worden zaken afgestemd met gemeenten en Omgevingsdiensten (OD’s).
Het proces van wensen naar demand bestaat uit vijf stappen, hieronder beschreven:
De meeste wensen komen binnen via het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). Maar ook doen gemeenten bevindingen bij het testen van het DSO in een Indringend Keten Test (IKT). Daarnaast worden wensen opgehaald in diverse VNG-werkgroepen. Aangezien de bouw van het DSO al enige jaren gaande is, is er ook een flinke lijst aan wensen (back log) die door de BLM’er wordt bijgehouden.
Alle wensen die binnenkomen worden verzameld. Vervolgens worden deze geanalyseerd en geprioriteerd. Dit wordt in eerste instantie gedaan tijdens de zogenoemde ‘business triage’: elke twee weken bespreken experts vanuit diverse werkgebieden de binnengekomen wensen. Op dit moment onderscheiden we twee triages: een voor de planketen en een voor de vergunning-, toezicht- en handhavingsketen (VTH).
Als tijdens de analyse blijkt dat het vraagstuk ook betrekking heeft op gemeentelijke software, dan kan contact gezocht worden met de softwareleveranciers. In veel gevallen hebben bevindingen ook te maken met de inhoud (content) van het DSO. Denk hierbij aan de regels die een gemeente publiceert of een aanvraag van een inwoner. Deze gevallen worden afgestemd met de inhoudelijke (content) teams.
Prioriteren betekent ook dat een deel van de wensen nog niet wordt gerealiseerd. Gekeken wordt naar variabelen als urgentie, belangrijkheid, tijdsinvestering en kosten. De wensen die niet worden ingebracht bij de bouwende teams, worden geplaatst op een back log voor een later moment.
Met het voorbereidende werk van de BLM’er en de triages, worden wensen ieder kwartaal besproken in een vakinhoudelijke klankbordgroep. In deze groep zitten vertegenwoordigers van gemeenten en OD’s. We kennen momenteel twee klankbordgroepen, gelijk aan de triages: de klankbordgroep planketen en de klankbordgroep VTH-keten.
De wensen voor de landelijke voorzieningen worden door de BLM’ers ieder kwartaal ingebracht tijdens de planningsdagen voor de landelijke voorzieningen. Op dit moment spreken we niet meer van wensen, maar van demand (de vraag) aan de landelijke voorzieningen. Uitzondering op het proces per kwartaal zijn heel urgente zaken die snellere actie vereisen.
In dit deel van het proces bekijken de teams die de landelijke voorzieningen bouwen uit hoe de oplossing precies moet werken. Daarna wordt deze gebouwd. Bent u benieuwd naar de ontwikkelingen binnen de landelijke voorziening? Meldt u zich dan aan voor de tweewekelijkse sprintdemo’s waarbij de landelijke voorzieningen de nieuwgebouwde functionaliteiten demonstreren. Een goede manier op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkeling van bijvoorbeeld de viewer of het omgevingsloket.
Nadat de gevraagde functionaliteiten zijn gebouwd, worden deze in eerste instantie getest binnen de bouwende organisaties en de softwareleveranciers. Is de uitslag positief, dan worden functionaliteiten ‘vrijgegeven’ en kunnen gemeenten, OD’s en leveranciers de functionaliteiten in hele DSO-keten uitproberen. Gemeenten kunnen deze testen zelfstandig uitvoeren, of samen met de VNG via Indringend Keten Testen (IKT). Op basis van deze testen worden weer diverse bevindingen gedaan waarna het proces weer opnieuw wordt gestart.
Wat kunt u zoal melden?
Allereerst behoeften en bevindingen die bijdragen aan nieuwe of verbeterde functionaliteiten. Denk hierbij aan een bepaald informatieveld in het aanvraagformulier voor een vergunning. Maar ook wensen die te maken hebben met bijvoorbeeld beveiliging of de algemene werking van het DSO zijn welkom. De verzoeken voor de eigen (plan, toepasbare regels en VTH) software worden afgestemd met de leveranciers die verantwoordelijk zijn voor het realiseren van de software bij gemeenten en omgevingsdiensten. Voor deze wensen kunt u zich wenden tot de eigen softwareleverancier.
Hoe meldt u dit?
Kijkt u eerst op de IPLO-pagina Ontwikkeling, planning en beheer Digitaal Stelsel Omgevingswet. Hier ziet u onder meer aan welke wensen gewerkt wordt en welke al gerealiseerd zijn. Overige wensen en behoeften kunt u doorgeven via het IPLO. Wilt u een bepaalde behoefte verder toelichten? Dan kan dat in een van de vakinhoudelijke klankbordgroepen. Hieronder vindt u meer informatie over deze klankbordgroepen.
Wilt u zelf actief meedenken over het DSO? Dan kan dat op twee manieren: via een werkplaats of in een klankbordgroep.
Werkplaatsen
In diverse werkplaatsen wordt door experts geoefend met specifieke Omgevingswet-/DSO-vraagstukken. Denk hierbij aan het wijzigen van het omgevingsplan, het omzetten van bestemmingsplannen naar een omgevingsplan of publiceren van een TAM-IMRO of BOPA. In al deze werkplaatsen wordt kennis en ervaring opgedaan over de toekomstige manier van werken. Vanuit deze groepen worden ook wensen geformuleerd voor functionaliteiten in het DSO. Wilt u meer weten over een werkplaats of hieraan deelnemen? Meer informatie is te vinden via onderstaande links:
Heeft u interesse in een eigen werkplaats en zoekt u inspiratie? Bekijkt u dan het overzicht actieve en afgeronde werkplaatsen.
Klankbordgroep Plan en Klankbordgroep VTH
Ieder kwartaal stemt de BLM de wensen en de belangrijkste bevindingen af met gemeenten en omgevingsdiensten. Dit gebeurt in de klankbordgroep Plan en de klankbordgroep VTH. In de groepen zitten experts uit het gemeentelijk veld zoals, planjuristen, vergunningverleners, informatiemanagers en functioneel beheerders van software. Met de klankbordgroep bepaalt de BLM de prioritering van de wensen. Wilt u ook inhoudelijk meedenken? Meldt u zich dan aan voor een van de twee klankbordgroepen via omgevingswet@vng.nl
Softwareleveranciers en het DSO
Het DSO is een stelsel dat bestaat uit zowel software van gemeenten en OD’s als twee centrale, landelijke voorzieningen (DSO-LV en LVBB). De software van gemeenten betreft in de basis de plansoftware, de toepasbare regel-software en de VTH-software. Het bouwen van deze software volgt een eigen proces, dat verschilt per leverancier. Waarbij iedere leverancier zorgdraagt dat de software samenwerkt met de landelijke voorzieningen. Bevindingen en wensen met betrekking tot de software van gemeenten en OD’s worden ingediend bij de desbetreffende softwareleverancier.
- Heeft u wensen voor het DSO? Deze kunt u aanleveren via het IPLO.
- Lees hier meer over agile werken aan het DSO
- Heeft u vragen over het demand proces? Mail: via omgevingswet@vng.nl
- Wilt u inhoudelijk meedenken? Meld u dan aan voor een van de twee klankbordgroepen via omgevingswet@vng.nl
- Wilt u meer weten over de status van de DSO-functionaliteiten? Status ontwikkeling functionaliteiten DSO
- Wilt u meer weten over het DSO? Wat is een werkende DSO-keten?
- Wilt je aan de slag met testen? 10 tips bij het testen van de DSO-keten.