Het rijk heeft de bruidsschat geladen in de landelijke voorziening van het DSO als onderdeel van het omgevingsplan. Deze is in overeenstemming met de gepubliceerde besluiten en was op 1 januari 2024 de juridisch geldende versie.
De bruidsschat bestaat uit een plandeel en een toepasbare-regelsdeel. Het plandeel van de bruidsschat kunt u vanaf 2 januari 2024 wijzigen. Het is belangrijk dat u, door de bruidsschat in beheer te nemen, de juiste startsituatie creëert in uw plansoftware voor uw eerste planwijziging. Zo voorkomt u onbedoelde gevolgen bij die eerste planwijziging. Hieronder leest u wat we hiermee bedoelen.
Deze actielijst is de uitwerking van actie 1 van de Checklist voor de bruidsschat in de productieomgeving.
Er is ook een actielijst voor het in beheer nemen van de toepasbare regels van de bruidsschat.
Het plandeel van de bruidsschat vormt de eerste in STOP/TPOD gepubliceerde versie van uw omgevingsplan. Het bevat naast de juridische regels ook activiteitannotaties waar de toepasbare regels en de instellingen van behandeldiensten en conceptverzoeken aan zijn verbonden. Het plandeel is daarom een belangrijke basis voor uw dienstverlening in het Omgevingsloket.
De bruidsschat is van rijkswege geladen in de productieomgeving van de landelijke voorziening. De leveranciers van plansoftware zorgen ervoor dat het plandeel van de bruidsschat ook beschikbaar is in uw plansoftware. Vanzelfsprekend streven ze daarbij naar volledigheid en correctheid.
Gebleken is dat bij het inlezen diverse kleine verschillen kunnen ontstaan met de bruidsschat in de landelijke voorziening. Deze verschillen zijn niet van juridische aard. Daarom spreken we over ‘technische en cosmetische verschillen’. Een overzicht hiervan vindt u hierna onder de kop ‘Mogelijke cosmetische en technische verschillen’.
De technische en cosmetische verschillen kunnen vragen oproepen en zorgen voor verwarring bij de eerste planwijziging. Daarom adviseren we u om voor uw gemeente een goede startsituatie te creëren door inbeheername van de bruidsschat. Daarmee bedoelen we het volgende:
1. Verifieer de volledigheid van de bruidsschat geladen door uw leverancier.
2. Bepaal hoe u om wilt gaan met cosmetische en technische verschillen.
3. Zorg dat u terug kan naar delen van de bruidsschat waarmee u start.
We adviseren u dit alles te doen voordat u uw eerste planwijziging gaat publiceren. Wanneer dat is bepaalt u zelf. Doe het tijdig zodat het de publicatie van uw eerste inhoudelijke planwijziging niet vertraagt.
Wat u moet doen voor de startsituatie leest u hieronder. Hoe u dat kan doen wordt voor een belangrijk deel bepaald door de plansoftware en diensten van uw leverancier. Stem daarom goed af met uw leverancier.
1. Verifieer de volledigheid van de bruidsschat geladen door uw leverancier
De leveranciers spannen zich in om de bruidsschat correct in te lezen in hun plansoftware. Toch is het goed om de bruidsschat die u van hen ontvangt te controleren: is deze volledig ingelezen en zijn ook de juiste annotaties aanwezig?
Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Stem daarover goed af met uw leverancier. Een proefpublicatie op de oefenomgeving is een manier om onvolledigheden in de juridische regels te vinden. Vind u onvolledigheden? Laat deze corrigeren door uw leverancier.
2. Bepaal hoe u om wilt gaan met cosmetische en technische verschillen
2a. Breng de cosmetische en technische verschillen en de gevolgen daarvan in beeld
Er kunnen bij het inlezen in de plansoftware diverse kleine verschillen ontstaan met de bruidsschat in de landelijke voorziening. Breng deze en de gevolgen ervan in beeld, zodat u kan bepalen hoe u daar mee om wilt gaan.
Ook hier zijn verschillende manieren voor en is het belangrijk dat u afstemt met uw leverancier. De meeste leveranciers kunnen rapportages van de verschillen leveren. Een proefpublicatie op de oefenomgeving is ook hier een manier om bepaalde verschillen in kaart te brengen.
Na deze stap weet u wat de kleine verschillen zijn en of deze verschillen ongewenste gevolgen hebben bij publicatie van uw eerste planwijziging.
2b. Corrigeer de verschillen op basis van uw voorkeuren
Overweeg om de door u gewenste cosmetische en technische aanpassingen te publiceren met een publicatie zonder rechtsgevolgen; ook wel een ‘technische publicatie’ genoemd. Daarmee voorkomt u dat uw eerste publicatie zowel inhoudelijke (appellabele) als cosmetische en technische (niet-appellabele) wijzigingen bevat. In sommige plansoftware is het ook een voorwaarde om de volgende publicatie met renvooi te kunnen doen.
Onder de kop ‘Procedure technische publicatie’ onderaan deze pagina leest u meer over de procedure voor zo’n technische publicatie. Ook bieden we hier een alternatief.
Kiest u hiervoor? Voer deze ‘technische publicatie’ dan tijdig uit, zodat deze de eerste inhoudelijke planwijziging niet vertraagt.
Kiest u hier niet voor en neemt u de cosmetische en technische verbeteringen op in uw eerste inhoudelijke planwijzing? Zorg dan dat in uw besluit en motivering duidelijk is welke wijzigingen cosmetisch en technisch zijn en geen rechtsgevolgen hebben en welke inhoudelijk zijn en wel rechtsgevolgen hebben.
3. Zorg dat u terug kan naar delen van de bruidsschat waarmee u start
Zorg tot slot dat u terug kan naar delen van uw startsituatie voor het geval de Raad van State delen van uw eerste wijzigingsbesluiten zou vernietigen. Zorg dat u de bruidsschat bewaart op een zodanige wijze dat u deze later kan gebruiken indien u de situatie van voor uw wijzigingsbesluiten moet herstellen.
Er kunnen diverse cosmetische en technische verschillen bestaan tussen de bruidsschat in uw plansoftware en in de landelijke voorziening.
1. Verschillen in het aantal bijlagen met begrippen
Voor gemeenten in het zinkassengebied de Kempen bevat de bruidsschat in de landelijke voorziening twee bijlagen met begrippen. Uw plansoftware maakt hier mogelijk automatisch één bijlage van of u kiest er zelf voor om dit te doen.
2. Verschillen in leestekens en opmaak
Er kunnen meerdere verschillen in leestekens en opmaak zijn.
2a. Ontbrekende punt in opsomming
De bruidsschat in de landelijke voorziening bevat een lid zonder punt achter het cijfer. Uw plansoftware voegt hier mogelijk automatisch een punt toe of u doet dat zelf.
2b. Hoofdletters
De bruidsschat in de landelijke voorziening schrijft woorden als ‘Hoofdstuk’ in hoofdletters. Uw plansoftware wijzigt dit mogelijk automatisch naar kleine letters of u kiest er zelf voor om dit te doen.
2c. Tekens, zoals het paragraafteken
De bruidsschat in de landelijke voorziening gebruikt tekens zoals het paragraafteken §. Uw plansoftware wijzigt dit mogelijk automatisch naar woorden of u kiest er zelf voor om dit te doen.
Er kunnen nog meer tekstuele verschillen zijn, zoals verschillen in de opmaak van tabellen.
3. Verschillen in artikelnummering
Er zijn om meerdere reden verschillen in artikelnummering mogelijk (zie hieronder). Verschillen in artikelnummering kunnen tot gevolg hebben dat verwijzingen vanuit Maatregelen op maat niet meer kloppen. Bij wijzigingen in de artikelnummering moet u daarom de verwijzingen in de Maatregelen op maat controleren en indien nodig aanpassen. Een overzicht uit uw plansoftware van de oude en nieuwe artikelnummers kan u daarbij helpen.
3a. Hernummering door artikelnummers met letters
De bruidsschat in de landelijke voorziening bevat artikelnummers met een letter erin. Uw plansoftware vervangt deze artikelnummers mogelijk automatisch door nummers zonder letter of u kiest er zelf voor om dit te doen. Hierdoor veranderen ook artikelnummers die erna komen.
3b. Hernummering door gaten in de artikelnummering
De bruidsschat in de landelijke voorziening bevat gaten in de artikelnummering voor gemeenten buiten het zinkassengebied de Kempen. Uw plansoftware hernummert mogelijk automatisch, zodat er geen gaten in de nummering meer zijn, of u kiest er zelf voor om dit te doen.
4. Verschillen in verband met artikelgewijze toelichting
De bruidsschat in de landelijke voorziening bevat geen relatie tussen de artikelen en de artikelgewijze toelichting. Uw software kan verschillen aanbrengen om deze relatie wel toe te kunnen voegen. Dit is een ‘technisch’ verschil dat niet zichtbaar zal zijn bij publicatie en ook geen ongewenste gevolgen heeft.
Zonder procedure
Het ministerie van BZK geeft aan dat voor een technische publicatie het volgen van de wettelijke procedure niet nodig is. Het is niet nodig om een ontwerpbesluit te publiceren, de gelegenheid te bieden om zienswijzen in te dienen, de gemeenteraad of B&W een definitief besluit te laten nemen. Het toevoegen van een beroepsclausule is dan ook niet aan de orde. Voorwaarde is dat het uitsluitend mag gaan om technische verschillen en dat er niets wordt gewijzigd in de juridische inhoud van de bruidsschatregels: de wijziging mag geen rechtsgevolg hebben. Voor meer informatie zie ook de opname en presentatie van de netwerkbijeenkomst over het verwerken van de bruidsschat en Vangnetregeling op 18 oktober 2024.
Om zo'n publicatie te kunnen doen moet u een ‘besluit’ opstellen en publiceren. In STOP heet dit een BesluitCompact. In de tekst daarvan moet u duidelijk maken dat het slechts een technisch noodzakelijk document is om de publicatie te kunnen doen. Zie hier voor een voorbeeldtekst (docx, 33 kB)
Let op: afhankelijk van uw mandaat- en delegatiebesluiten kan het BesluitCompact ambtelijk worden vastgesteld of door B&W (zie de 2 opties in de voorbeeldtekst). Pas eventueel uw mandaat- en delegatiebesluiten aan.
Met procedure
Voelt u zich hier niet comfortabel bij? Het is niet verplicht om dit zonder procedure te doen. Een aanknopingspunt voor een verkorte procedure is om deze technische publicatie te beschouwen als een wijziging die alleen ziet op het herstel van een kennelijke verschrijving. Afdeling 3.4 Awb (terinzagelegging van ontwerpbesluit en mogelijkheid om zienswijzen in te dienen) kan dan buiten toepassing worden gelaten (artikel 16.24 lid 2 Omgevingswet). Heeft voorafgaand aan dit besluit de gemeenteraad aan B&W de bevoegdheid gedelegeerd om een omgevingsplanwijziging vast te stellen die alleen ziet op het herstel van een kennelijke verschrijving? Dan gaat de procedure nog sneller. Theoretisch kan er dan wel beroep worden ingesteld tegen dit besluit. Wij zien echter niet in wat met dit beroep kan worden bereikt.
Let op: verwerken Vangnetregeling niet combineren met inbeheername bruidsschat
In december 2023 heeft het ministerie van BZK de Vangnetregeling Omgevingswet gepubliceerd (voor toelichting zie Vangnetregeling Omgevingswet op de website van IPLO). We zien dat sommige gemeenten aan de slag gaan met het verwerken van deze regels in het omgevingsplan. Dit is een juridische wijziging van het omgevingsplan. Het is daarom niet mogelijk om dit te combineren met de technische publicatie van de inbeheername van de bruidsschat. Voor meer informatie zie Vangnetregeling Omgevingswet: verwerken in omgevingsplan
Het Netwerk omgevingsplan heeft 2 bijeenkomsten georganiseerd waar het in beheer nemen van de bruidsschat aan de orde kwam:
- Netwerksessie 1 maart 2024: presentaties gemeente Pijnacker-Nootdorp en softwareleveranciers
- Netwerksessie 15 december 2023: presentatie VNG