De gemeente heeft het proces van het wijzigen van het omgevingsplan ingericht en doorleefd, waaronder de voorbereidingsprocedure en parallelle wijzigingen.
Waarom belangrijk
Onder de Omgevingswet verloopt het proces van het wijzigen van het omgevingsplan wezenlijk anders dan onder de Wro. Zo moet u omgaan met parallelle wijzigingen van uw omgevingsplan en moet u de inhoud van planwijzigingen mededelen en bekendmaken in het Gemeenteblad. Dit vraagt om het zorgvuldig inregelen van nieuwe processen, om te voorkomen dat uw proces tijdens een wijzigingsprocedure vertraging oploopt omdat onderdelen van het proces niet correct zijn voorbereid.
Steunvragen
Gebruik deze steunvragen als hulpmiddel om te inventariseren hoe ver u bent met deze minimale actie.
Onder de Omgevingswet kunnen in een gemeente gelijktijdig meerdere wijzigingen van het omgevingsplan aan de orde zijn, die afzonderlijke voorbereidings- en besluitvormingstrajecten doorlopen. We noemen dit parallel wijzigen. De vraag is hoe u hiermee omgaat, zowel in het proces en de software als in de besluitvorming.
NB: Leg hier ook de relatie met de strategische keuze over het werken met veegbesluiten vs. het werken met losse besluiten. Zie hiervoor minimale actie 1 Strategische keuzen uitfaseren TAM-IMRO.
Meer informatie
- Parallel wijzigen van het omgevingsplan
- Netwerksessie 24 januari, Parallel wijzigen, deel 1: over de technische aspecten van parallel wijzigen
- Netwerksessie 7 februari, Parallel wijzigen, deel 2: over de organisatorische en juridische aspecten van parallel wijzigen
Een goede coördinatiefunctie is essentieel voor het beheren en wijzigen van het omgevingsplan. Het is ondenkbaar om afzonderlijke wijzigingstrajecten zonder afstemming of kaders zelfstandig op te starten en in procedure te brengen. De coördinator – een persoon of een overlegfunctie – moet de inhoud en samenhang van de afzonderlijke trajecten kennen en de afhankelijkheden managen. Ook moet de coördinatiefunctie erop toezien dat de kaders die de gemeente heeft gesteld voor de structuur en systematiek van het plan nageleefd worden
Meer informatie
Na de zomer publiceert de VNG ondersteuning voor het inrichten van de coördinatiefunctie.
Tegelijk met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is de publicatieverplichting inhoudelijk veranderd. Strekking van deze verandering is dat – in tegenstelling tot de vroegere situatie – van de volledige tekst van het (ontwerp)besluit mededeling wordt gedaan in het Gemeenteblad. Een belangrijke vraag hierbij is hoe u omgaat met de verschillende bijlagen bij het besluit, en de terinzagelegging van de op het besluit betrekking hebbende stukken.
Meer informatie
- Stappenplan wijzigen omgevingsplan: stap 7 Uitvoeren UOV en stap 10 Publiceren besluit
- Publiceren van wijzigingsbesluiten en andere omgevingsplandocumenten
Soms is het nodig om bij een gebiedsontwikkeling eerst een voorbereidingsbesluit te nemen, met daarin voorbeschermingsregels voor het betreffende gebied. Ook dit moet onder de Omgevingswet met een STOP/TPOD besluit. Bekendheid met de procedure hiervoor en de functies in de plansoftware is noodzakelijk
Meer informatie
- Beschrijving voorbereidingsbesluit in de Wegwijzer TPOD (Geonovum)
- TPOD voorbereidingsbesluit via Toepassingsprofiel omgevingsdocumenten (Geonovum)
Raadsleden moeten kennis kunnen nemen van het voorgenomen (ontwerp)wijzigingsbesluit. Dit vraagt onder de Omgevingswet om andere methoden. Een pdf van het voorgenomen wijzigingsbesluit biedt vaak niet voldoende inzicht. Het raadplegen van een voorgenomen besluit via een digitale viewer is vaak nodig. De gemeente moet zorgen dat dit technisch en organisatorisch mogelijk is.
Meer informatie
Netwerksessie 3 november 202: Wijzigingsbesluit en tonen van plannen aan de raad