Praktijkvoorbeelden (20)

Filter resetten

‘Friezen zijn een trots volk; hier melden ouders zich niet zomaar’

Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel betrokken een ervaringsdeskundige ouder bij hun hersteloperatie. Samen zetten ze het hulpteam toeslagen op. We gingen in gesprek met ervaringsdeskundige Anoeska de Vries die door haar eigen achtergrond intussen al een groot aantal andere gedupeerde ouders...

2023

Ga praten met de mensen die de regels moeten uitvoeren

Wil Olie begeleidt sinds december 2020 ouders uit Velsen die gedupeerd zijn door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Ze vindt het een eer dat zij is gevraagd voor dit werk, hoe veeleisend het ook is, in de praktijk. Maar ze...

2023

Waar een eenvoudige vraag over een gebit toe kan leiden

Hoe eindeloos veel geduld en doorzettingsvermogen toch kunnen leiden tot een nieuwe start. Gedupeerde ouders hebben allemaal schrijnende verhalen. Maar sommige verhalen blijven je extra bij: bijvoorbeeld als er nooit een einde aan de reeks tegenslagen van een ouder lijkt...

2023

'Je moet in je nieuwsbrief niet roepen dat je het zo goed doet'

In contact komen met gedupeerde ouders én blijven: dat is voor het herstelteam van Zaffier het allerbelangrijkst. Dat blijkt niet altijd eenvoudig. Nikki Wassens bedacht met haar team een nieuwsbrief voor ouders. Het bleek dé manier om te verbinden.

2023

Indicatieloze dagbesteding van ouderen

Geen stempel, geen drempel De gemeente vraagt geen indicatie meer voor de dagbesteding van ouderen, waardoor de klant- en medewerkerstevredenheid stijgt. Er is minder bureaucratie, meer tijd voor de gasten en minder kosten. Er is geen stigma voor dementie, omdat...

2023

Betere naleving NIX18 door betere samenwerking

In het kader van het Nationaal Preventieakkoord is er van 2019 t/m 2021 een pilot horizontaal toezicht op supermarktketens uitgevoerd. In deze pilot experimenteerden 4 gemeenten samen met 4 supermarktketens met horizontaal toezicht op de naleving van de leeftijdsgrens bij...

Bureau Objectief 2022