Gemeenten die daadkracht tonen, en zélf met oplossingen voor grote maatschappelijke vraagstukken komen. Dat is de kern van de verenigingsstrategie 2030. En die vormde de drijvende kracht achter verschillende hoogtepunten in 2024, vertelt Pieter Jeroense (plaatsvervangend directeur VNG).  

Portret Pieter Jeroense

Omkeringsthema’s 

Op beleidsinhoudelijke thema’s kunnen gemeenten een cruciale rol spelen, dat zijn de zogeheten ‘omkeringsthema’s’ uit de Verenigingsstrategie 2030. ‘Want bij de lokale overheid zit kennis van de praktijk,’ legt Jeroense uit. ‘Gemeenten staan nu eenmaal het dichtst bij de inwoner.’ Hij noemt de Top Bestaanszekerheid Nederland als voorbeeld. ‘Daar bundelden we onze krachten met inwoners en (maatschappelijke) partners. De VNG wist ook een groot netwerk te mobiliseren tijdens de Woontop in Madurodam, waar 12 organisaties hun handtekening zetten onder het Uitvoeringsprogramma Wonen.’ Jeroense is trots op deze mijlpalen in 2024. Tegelijk maakt hij zich zorgen. ‘Er komen steeds meer taken bij, terwijl de geldkraan verder dichtgaat. En toch nemen we als lokale overheid onze verantwoordelijkheid. Want wat belangrijk is in het leven, verdient aandacht, tijd en geld.’ 

Versterken van gemeenten 

‘Het risicobeheerfonds is een uitgesproken stap naar voren. Een mooi voorbeeld van hoe we onze gemeenten faciliteren door taken gezamenlijk uit te voeren,’ zegt Jeroense. ‘Het initiatief onderstreept het streven van de VNG om gemeenten te versterken door samen te werken, kennis te delen en kosten te besparen.’ 

Je gemeente doet er alles aan 

 ‘De betrokkenheid van medewerkers bij gemeenten is ontzettend groot. Niet voor niets kozen we in de publiekscampagne voor de slogan Je gemeente doet er alles aan.’ Jeroense vindt dat gemeenten deze trots best wat meer mogen laten zien. ‘We hebben als lokale overheden een sterk product, wat we zelfs internationaal in kunnen zetten - en dat doen we ook. Als inwoner van Nederland zou je het misschien bijna gewoon kunnen gaan vinden dat je lokale overheid bereikbaar en benaderbaar is. Dat de straten netjes schoon worden gehouden, om maar wat te noemen. Maar daar werken we met z’n allen - samen met allerlei uitvoeringsorganisaties - elke dag weer keihard aan. En dat is niet alleen belangrijk, maar ook superleuk! Daarom werkten we in 2024 aan een campagne waarmee we jonge mensen willen enthousiasmeren voor dat prachtige werk van de lokale overheid. Daar is de fraaie website Werken bij gemeenten uit voortgekomen.’ 

Reorganisatie 

‘Ook intern bundelden we de krachten. In 2024 staken we energie in de samenvoeging van de afdelingen Bedrijfsvoering en Communicatie van onze VNG Realisatie en VNG Bureau. Zo’n reorganisatie is spannend voor de mensen die het betreft. Maar we doen dit met een duidelijke reden: we willen onze VNG meer als één organisatie laten werken, zowel naar buiten toe als intern.’