De gemeente heeft werkwijzen en procedures bepaald voor het samenwerken met adviesbureaus bij gebiedsontwikkeling.
Voorheen speelden planbureaus regelmatig een leidende rol in het opstellen van bestemmingsplannen. Bij het omgevingsplan ligt de verantwoordelijkheid nu volledig bij de gemeente. De regie op de inhoud, structuur en actualisatie van het plan kan niet extern worden uitbesteed, maar wordt de kern van de gemeentelijke taakuitvoering. Dit heeft consequenties voor de wijze waarop de gemeente haar rol als opdrachtgever vervult. Ook de samenwerkingsprocessen met adviesbureaus veranderen hierdoor.
Steunvragen
Gebruik deze steunvragen als hulpmiddel om te inventariseren hoe ver u bent met deze minimale actie.
Deze veranderingen variëren van het afbakenen van de opdracht, het voorbereiden van de uitvraag en de rolverdeling bij de uitvoering tot de wijze waarop u conceptvoorstellen voor het plan ontvangt en verwerkt.
Wilt u alleen de voorbereidende onderzoeken of ook voorstellen voor de regels ontvangen? Welke kaders stelt u daarbij aan structuur en systematiek? Wilt u dat het adviesbureau ook annoteert en de toepasbare regels opstelt? Hoe stemt u af gedurende het proces? Wat vraagt dit van uw rol als opdrachtgever? Waar moet u besluiten nemen en hoe organiseert u dat intern?
Meer informatie
De handreiking Goed opdrachtgeverschap biedt een leidraad voor het uitbesteden aan en samenwerken met adviesbureaus.
Kiest u ervoor te werken met transitiehoofdstukken? Dan zult u dit aan moeten geven bij uw adviesbureau. U moet ook de kaders hiervoor afstemmen met uw adviesbureau.
U kunt hiervoor de handreiking gebruiken die de VNG daarvoor binnenkort zal opleveren. Zie ook actie 3 Transitiehoofdstukken voor gebiedsontwikkelingen.
Meer informatie
De VNG publiceert eind juli een handreiking voor gebiedsontwikkeling in STOP/TPOD. Hierin werken we de mogelijkheden en aandachtspunten voor transitiehoofdstukken verder uit.
Een voorstel tot wijziging van het omgevingsplan omvat verschillende taken en werkzaamheden, onder meer:
- uitvoeren van benodigde onderzoeken
- opstellen van een MER (wanneer nodig)
- schrijven van de motivatie
- opstellen van juridische regels
- maken van geometrieën
- annoteren
- opstellen toepasbare regels
Maak afspraken met het adviesbureau wie wat doet in deze taken. Houd daarbij rekening met het feit dat regels, annotaties en geometrieën inpasbaar moeten zijn in uw integrale omgevingsplan (zie ook de volgende steunvraag).
Meer informatie
De handreiking Goed opdrachtgeverschap biedt een leidraad voor het uitbesteden aan en samenwerken met adviesbureaus.
Als gemeente stelt u kaders op voor structuur en systematiek van uw omgevingsplan. Bijvoorbeeld kaders voor juridische aspecten: hoe ziet u het gebruik van zorgplichten, meldplichten en vergunningplichten? Maar ook kaders voor structuur en vormvereisten voor het plan; de ordening van regels in het plan (de inhoudsopgave of het casco)?
Welke wijze van formuleren kiest u? Hoe gaat u om met het aantal niveaus in de structuur (hoofdstuk, titel, afdeling, paragraaf enzovoort)? Als het schrijven van juridische regels deel uitmaakt van de opdracht, dan moeten deze kaders overzichtelijk op een rij worden gezet. Anders loopt u het risico dat de oplevering van het adviesbureau niet inpasbaar is in uw structuur.
Meer informatie
De handreiking Goed opdrachtgeverschap biedt een leidraad voor het uitbesteden aan en samenwerken met adviesbureaus.
Onder de Wro leverde het adviesbureau een ‘kant-en-klaar’ plan aan als afzonderlijk en op zichzelf staand document (of set aan bestanden). Na de besluitvorming hoefde dit alleen nog maar gepubliceerd te worden.
Onder de Omgevingswet kan dit niet meer op deze manier, omdat er per gemeente 1 integraal omgevingsplan is. Het voorstel van het adviesbureau moet daarom altijd ingepast worden in de meest actuele versie van het plan.
Adviesbureaus, softwareleveranciers, DSO-LV en de VNG hebben gezamenlijk uitgewerkt hoe het uitwisselen van voorstellen voor wijzigingen van het omgevingsplan tussen adviesbureau en gemeente ingericht kan worden. Deze werkwijze noemen we de beoogde werkwijze plan-plankoppeling.
De functies die hiervoor nodig zijn in de plansoftware, zijn nog in ontwikkeling. Daarom het advies om altijd met uw adviesbureau én uw softwareleverancier in gesprek te gaan over wat op dat moment de beste mogelijkheden zijn voor de uitwisseling.
Meer informatie
- De beoogde werkwijze plan-plankoppeling omschrijft hoe de digitale uitwisseling tussen gemeenten en adviesbureaus vorm zal krijgen.
- De netwerksessie plan-plankoppeling van 20 oktober 2023 geeft een nadere toelichting hierop.
- De Keuzehulp samenwerking tussen adviesbureaus en gemeenten schetst de mogelijkheden voor de uitwisseling wanneer de plansoftware van gemeente of adviesbureau de plan-plankoppeling nog niet ondersteunt.