Het principe van de plan-plan koppeling

  • Het adviesbureau biedt een gehele regelingversie aan bij de gemeente, mét daarin de voorbereide/voorgestelde aanpassingen in het plan; onder een ‘gehele regelingversie’ verstaan we alle juridische regels en bijbehorende locaties. Ten aanzien van het wel of niet aanleveren van annotaties moeten gemeente en adviesbureau afspraken maken.
  • De gemeente verwerkt de aangeboden regelingversie tot een (ontwerp)wijzigingsbesluit dat in procedure gebracht kan worden*

De reden voor deze opzet is als volgt: omdat het omgevingsplan voortdurend wijzigt en er binnen de gemeente (en eventueel ook bij andere adviesbureaus) tegelijkertijd wijzigingen worden voorbereid, is het voor een adviesbureau heel lastig om een kant-en-klaar verwerkbaar wijzigingsbesluit aan te leveren. De gemeente heeft zicht op alle lopende ontwikkelingen en kan als enige zorgen voor een wijzigingsbesluit dat geheel aansluit bij de regelingversie die is ontstaan na het laatste besluit.

Dit proces is geïllustreerd in onderstaande figuur.

De beschrijving vindt u in de uitgeschreven tekst

Proces plan-plan koppeling

  • Het adviesbureau stemt af met de gemeente over kaders en vereisten voor het opstellen van het omgevingsplan (of richt zich naar kaders die de gemeente openbaar beschikbaar stelt, bijvoorbeeld in de vorm van een handboek).
     
  • Adviesbureau downloadt de laatste regelingversie uit het DSO-LV en brengt daarin wijzigingen aan.
     
  • Het voorstel wordt als gehele regeling aangeboden de gemeente. De technische vorm waarin dit gaat wordt een uitwisselpakket genoemd. 
     
  • De gemeente importeert de aangeboden regelingversie in de plansoftware.
     
  • Met ondersteuning van de plansoftware stelt de gemeente het ontwerp wijzigingsbesluit dat nodig is om de voorstellen van het adviesbureau te verwerken in de regeling. Daarbij wordt gezorgd dat het ontwerp wijzigingsbesluit aansluit op de ‘laatst-besloten’ versie van de regeling.
     
  • Het ontwerp wijzigingsbesluit wordt in procedure gebracht en gepubliceerd in de landelijke voorziening.
     
  • Aanpassingen als gevolg van de inspraak/zienswijzen kunnen ofwel door de gemeente worden aangebracht ofwel door het adviesbureau (al naar gelang de afspraken hierover gemaakt). Als het adviesbureau de aanpassingen aanbrengt, betekent dit dat opnieuw een regelingversie wordt aangeboden. De gemeente moet deze opnieuw ‘omwerken’ tot het (definitieve) wijzigingsbesluit.
    - Als het adviesbureau de aanpassingen aanbrengt, betekent dit dat opnieuw een regelingversie wordt aangeboden.
    - De gemeente moet deze opnieuw ‘omwerken’ tot het (definitieve) wijzigingsbesluit.
     
  • Let op dat bij het annoteren van het wijzigingsbesluit, de dienstverlening doorgang blijft vinden en bestaande relaties met de toepasbare regels niet verloren gaan. Dit moet gebeuren voor het aanbieden van het definitieve besluit, maar is vaak al wenselijk in een eerdere fase.
     
  • De gemeente publiceert het wijzigingsbesluit in de Landelijke Voorziening.

* Het is mogelijk dat een gemeente het gehele beheer van het omgevingsplan neerlegt bij een adviesbureau. Dit ‘beherende adviesbureau’ doet dan ook de publicatie, en krijgt dan ook plannen van andere adviesbureaus te verwerken.
 

De functies die nodig zijn om dit proces te kunnen uitvoeren

  1. Kunnen downloaden van de regeling uit de Landelijke Voorziening.
  2. Kunnen importeren van de download in de plansoftware (van het adviesbureau).
  3. Kunnen bewerken van het ingelezen plan (door het adviesbureau).
  4. Kunnen exporteren van een concept plan in de vorm van een uitwisselpakket.
  5. Kunnen valideren van de export door een validatieservice van de Landelijke Voorziening.
  6. Kunnen importeren van het (gevalideerde) uitwisselpakket in de plansoftware van de gemeente (door de gemeente).
  7. Kunnen opstellen van een (ontwerp)wijzigingsbesluit (door de gemeente).
  8. Kunnen publiceren van het (ontwerp)wijzigingsbesluit (door de gemeente).