TKRAMREPUS is de eerste Omgekeerde Supermarkt  waar je geen boodschappen haalt maar brengt. Het motto is niet nemen, maar geven. Mensen kunnen naar de ‘supermarkt’ om producten te geven (oftewel doneren) die daarna verder naar mensen in nood verspreid worden. 

Jaartal

2024

Gemeente

Stijgende energieprijzen, inflatie en oorlogen maken de Voedselbank momenteel tot de populairste bank van Nederland. Dat zette talent-organisatie KnappeKoppen aan het denken. Wat als ze nou eens een supermarkt zouden openen waar je geen levensmiddelen koopt, maar naartoe brengt?
Van denken, kwam doen: de eerste Omgekeerde Supermarkt is nu een klein jaar open op de Czaar Peterstraat. De naam van de supermarkt is omgekeerd, TKRAMREPUS , en de missie ook; want TKRAMREPUS heeft als doel zo min mogelijk klanten. Alleen dat betekent mensen succesvol uit armoede.

Succesvol   

Succesvol is TKRAMREPUS in Amsterdam en helpt wekelijks 300 gezinnen met boodschappen . Is daarnaast voor bedrijven, buurtbewoners en donateurs een zichtbare en verbindende plek / gedachtegoed. TKRAMREPUS, is een plek waar je niet alleen boodschappen doet, maar ook actief deelneemt aan de strijd tegen armoede en voedselverspilling

Waardevol    

Het is waardevol omdat de klanten in verschillende fases ook daadwerkelijk uit armoede worden geholpen. De eerste fase is mensen helpen met boodschappen. Dit is armoedeverzachting en met fase 2 (laten helpen met problematiek) en fase 3 (actief helpen met problematiek) komen zij steeds dichter bij het omgekeerde doel: geen klanten!

Herbruikbaar  

De Casus is herbruikbaar omdat er een blauwdruk is gecreëerd hoe in steden grassroots armoede terug gedrongen kan worden. De materialen en de visie is gecreëerd om uitgerold te kunnen worden naar andere stadsdelen en steden.

Door de stijging van armoede is bestaanszekerheid nog nooit zo onzeker geweest. Een eenvoudig initiatief door enthousiaste jongeren verbindt mens, bedrijf en stad om een einde te maken aan armoede. En in Utrecht wordt al een tweede vestiging geopend.

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2024.