Sorteren
Op 1 juli 2021 gaat de nieuwe inburgeringswet in. Hiermee komt de regie op inburgering naar de gemeente. Met dit voorstel stelt de raad de Utrechtse ambitie en de eerste kaders voor uitvoering en inkoop vast. De nieuwe inburgeringswet geeft...
Dakloosheid onder jongeren is een complex probleem. Dit betekent dat een meerjarige aanpak nodig is, met een scala van maatregelen op het gebied van preventie, begeleiding en wonen, deels in het systeem en deels in de uitvoering.
Het gaat niet om de regel, maar om de bedoeling van die regel. Deze notie uit de Omgevingswet is voor de stad Utrecht de leidraad om stapsgewijs te werken aan een omgevingsvisie en de voorbereiding op het omgevingsplan.
Het is vernieuwend, het zorgt dat kwetsbare mensen erbij horen, en het is een succes in de praktijk: de flexibele maatschappelijke opvang, uitgevonden in de gemeente Weert.
Iedereen woont langer thuis. Mensen met dementie, met een psychische kwetsbaarheid of een (lichte) verstandelijke beperking. De gemeente Raalte ontwikkelde een integrale aanpak om zelfstandig wonen voor alle kwetsbare doelgroepen op een veilige en verantwoorde manier mogelijk te maken.
Wat heeft een cliënt met een indicatie beschermd wonen precies nodig? Is dat aanbod voorhanden? Kan een pgb een passend instrument zijn of juist absoluut niet? In de gemeente Zaanstad krijgen de wijkteams bij de indicatie hulp van de 'instroomtafel...
Negen gemeenten in de Regio IJssel-Vecht hebben ervoor gekozen om samen de financiële verantwoordelijkheid voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang te dragen.
Beschermd wonen biedt aan personen met een psychische aandoening onderdak, begeleiding en 24 uur per dag toezicht of ondersteuning gericht op participatie. Tussen Rijk en VNG is afgesproken dat vooralsnog de centrumgemeenten maatschappelijke opvang materieel verantwoordelijk worden voor beschermd wonen.
Sturen op gezondheid is één van de dragende principes bij de invoering van de Omgevingswet in de regio Amsterdam Amstelland.