Praktijkvoorbeelden (23)

Filter resetten

Optimaal Leven

In Drenthe wordt al enkele jaren geëxperimenteerd met integrale hulpverlening voor inwoners met ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA). Dit gebeurt binnen het programma Optimaal Leven. In Assen, Emmen, Midden-Drenthe en Hoogeveen/De Wolden zijn Optimaal Leven Teams ingericht.

2023

Bossche Aanpak Budgetbeheer

Door de Bossche Aanpak Budgetbeheer ervaren de klanten in budgetbeheer meer autonomie en eigenaarschap over hun eigen budget. Er is tijdswinst behaald in het proces dat besteed kan worden aan duurzame uitstroom en begeleiding naar financiële zelfredzaamheid.

2023

Wendbaar en ambitieus (be)sturen

Deze casus is succesvol omdat het doorlopen proces niet alleen geleid heeft tot een product: een doelgericht collegeprogramma. Het heeft versterking van de professionaliteit van politiek, bestuur en ambtelijke organisatie opgeleverd en een doelgerichte P&C cyclus.

2023

Dataplatform duurzaam 's-Hertogenbosch activeert inwoners

Dataplatform Duurzaam 's-Hertogenbosch sluit aan bij de 4 ambities die de gemeente 's-Hertogenbosch die er uiteindelijk moet leiden tot een klimaatneutraal 's-Hertogenbosch in 2050. Het dataplatform is bedoeld om enerzijds laagdrempelig (het ziet er mooi uit en geeft direct informatie)...

2021

Sportnota Rekken en strekken

Meer inwoners van Smallingerland kunnen worden ‘aangezet’ tot meer bewegen en sporten. Dat is op te maken uit de nieuwe sportnota ‘Rekken en strekken’ van Smallingerland. Vooral in de leeftijdsgroep van vier tot negentien jaar wil de gemeente vooruitgang boeken.

2022

OZB compensatie voor maatschappelijke objecten

Op basis van de “verordening compensatieregeling OZB maatschappelijke objecten” kan er subsidie worden verleend voor de OZB aan de eigenaren en/of gebruikers van maatschappelijke objecten. Deze subsidie is maximaal 50% van de OZB aanslag voor het eigenaren en/of gebruikers gedeelte.

2022

Slimme parkeerapp voor GPK-houders

Met een speciale parkeerapp kunnen bewoners en bezoekers met een handicap dankzij 'slimme parkeerplaatsen' makkelijker en veiliger parkeren. Hierdoor kunnen ze met minder stress het centrum bereiken. De gebruikersgroep groeit en is zeer positief over de app.

2022

App voor virtuele huisbezoeken en digitaal klantcontact

Vanaf begin 2020 was er, als gevolg van Corona maatregelen, vanuit de afdeling Sociale Zaken minder fysiek klantcontact mogelijk. Ook was het niet meer goed mogelijk om huisbezoeken bij de klanten af te leggen. Er is een app ontwikkeld om...

IJsselgemeenten 2022