Praktijkvoorbeelden (65)

Filter resetten

Schuldenzorgenvrij uit Detentie

Het doel van de casus was het ontwerpen van een aanpak om gedetineerden tijdens detentie te ondersteunen in het inzichtelijk krijgen van hun financiën en hun schulden aan te pakken. Zo kunnen gedetineerden met minder schuldenzorgen detentie verlaten, wat naar...

2025

Routekaartboekje Financiële Hulpverlening

Het routekaartboekje biedt inwoners grip, perspectief en handvatten tijdens en na het Schuldhulpverleningstraject. Uit onderzoek blijkt dat voor inwoners veel onduidelijk is als zij starten met schuldhulpverlening: wat staat mij te wachten, wie helpt mij en hoe werkt het traject...

2025

De Instapeconomie

Met de instapeconomie creëren gemeenten, maatschappelijke partijen en ondernemers samen op een duurzame manier nieuw werk in de wijk. De instapbaan is dus een vorm van een basisbaan, voor de allerzwakste groep.

2025

De Cyberbank: Digitale Inclusie voor Iedereen

De Cyberbank is een initiatief van stichting Cybersoek dat digitale middelen en vaardigheden toegankelijk maakt voor mensen in kwetsbaar makende omstandigheden. In een samenleving waar steeds meer interacties digitaal verlopen, mag niemand buitengesloten worden.

2025

Iedereen Verbonden

Iedereen Verbonden is een samenwerkingsverband van Amsterdamse organisaties – Cybersoek, De Regenboog Groep, Stichting Samen Is Nooit Alleen (SINA) en de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) en het programma Leef en Leer – die zich inzetten voor digitale inclusie.

2025

KTO: Structureel meten van inwonertevredenheid

De gemeente Den Haag is met 11.000 medewerkers en 7 diensten een grote organisatie. Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) helpt inwoners die financiële hulp nodig hebben en/of die willen terugkeren in het arbeidsproces.

2025

Openbaarheidscentrum Amsterdam

Als een van de actiepunten van het landelijke Actieplan Open overheid 2023-2027 (vanuit het internationale Open Government Partnership), bouwt gemeente Amsterdam (samen met haar partner in deze opgave: de Open State Foundation) aan een Openbaarheidscentrum. Een plek - digitaal en...

2025

Haaglanden Leert Door

Het doel van Haaglanden Leert Door is de arbeidsmarktpositie van haar inwoners te versterken middels om- en bijscholing en daarmee bij te dragen aan de vitaliteit van de arbeidsmarktregio Haaglanden. De gemeente vergroot de financiële bestaanszekerheid van werkenden met een...

2025

In een paar stappen naar een begrijpelijke brief.

De gemeente Den Haag is met 11.000 medewerkers en 7 diensten een grote organisatie. Bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zijn er 3.500 medewerkers. De meesten hebben direct contact met inwoners, bijvoorbeeld door brieven. Bij SZW zijn meer dan 1000...

2025

Wijkgerichte Armoede Aanpak in Laak (WAAL)

Armoede bestrijden lukt niet alleen. In Laak wordt veel ondernomen door meer dan 50 verschillende organisaties en loketten (van de gemeente), vaak zonder elkaars medeweten. In dit project brengt de gemeente al deze organisaties en hun activiteiten samen om samen...

2025