Praktijkvoorbeelden (25)

Filter resetten

Toegankelijk theater voor mensen met een auditieve beperking

Naar het theater gaan is voor veel mensen een fijne vrijetijdsbesteding, maar niet vanzelfsprekend als je niet of minder hoort. Hoe maak je theater toegankelijk voor mensen met een auditieve beperking? De gemeente Alphen aan den Rijn ging samen met...

2024

Situaties waarin je kinderen écht kunt helpen

Waar help je kinderen van gedupeerde ouders nu écht mee? Dat vroegen de casemanagers van wijkteam Zaanstad zich af toen de eerste kinderen zich bij hen aanmeldden. Het bleek dat het juist niet alleen om die laptop of een rijbewijs...

2024

Nieuwe wet inburgering: Venlose integrale aanpak 

In de geest van de wet stimuleert de gemeente Venlo inburgeraars om maximaal zelfredzaam te worden. Alles wordt in het teken van dit doel gezet: maatwerk in de aanpak, het naadloos samenspel met de aanbieder, en het sturen op effecten.

2023

Wendbaar en ambitieus (be)sturen

Deze casus is succesvol omdat het doorlopen proces niet alleen geleid heeft tot een product: een doelgericht collegeprogramma. Het heeft versterking van de professionaliteit van politiek, bestuur en ambtelijke organisatie opgeleverd en een doelgerichte P&C cyclus.

2023

In Zaanstad werken ouders, gemeente en wijkteams samen

De gemeente Zaanstad werkt nauw samen met een groep gedupeerde ouders. Zij denken met de gemeente mee over hulp aan andere gedupeerden. Voor zij konden meedenken, moesten zij eerst als lotgenoten samen door een emotioneel proces. Achttien maanden na de...

2022

Agenda toegankelijk Alphen aan den Rijn 2021-2022

In de “Agenda Toegankelijk Alphen aan den Rijn” beschrijft de gemeente aan hoe zij uitvoering geven aan het VN-Verdrag. Hiermee wil de gemeente bereiken dat inwoners met een beperking zo volwaardig mogelijk mee kunnen doen.

2020

Schoon Schip; vroegsignalering van schulden

In 2020 is de gemeente gestart met Team Schoon Schip: het team dat aan de slag gaat met signalen van betalingsachterstanden van (in eerste instantie) vaste-lastenpartners (deels ook vooruitlopend op de wettelijke plicht om aan de slag te gaan met...

2022

App voor virtuele huisbezoeken en digitaal klantcontact

Vanaf begin 2020 was er, als gevolg van Corona maatregelen, vanuit de afdeling Sociale Zaken minder fysiek klantcontact mogelijk. Ook was het niet meer goed mogelijk om huisbezoeken bij de klanten af te leggen. Er is een app ontwikkeld om...

IJsselgemeenten 2022