In 2020 is de gemeente gestart met Team Schoon Schip: het team dat aan de slag gaat met signalen van betalingsachterstanden van (in eerste instantie) vaste-lastenpartners (deels ook vooruitlopend op de wettelijke plicht om aan de slag te gaan met vroegsignalering)  

Jaartal

2022

Gemeente

Type

Overig type

Het doel is om inwoners met beginnende betalingsachterstanden actief en op een persoonlijke manier te benaderen om hen te attenderen op snelle en laagdrempelige hulp bij het oplossen hiervan.

Eind 2020 is Schoon Schip geëvalueerd. Belangrijkste conclusies uit deze evaluatie zijn: . 

1. Er wordt een groep Alphenaren bereikt die met schuldhulpverlening niet wordt bereikt;  
2. Aantoonbaar dat meer schuldsituaties vroegtijdig worden opgelost.  

Daarnaast is een belangrijk bij-effect dat er een goede samenwerking is ontstaan met de grote crediteuren van inwoners binnen de gemeente. Ook zij merken verschil in hun uitvoering door deze aanpak. Zo heeft een lokale woningcorporatie in de afgelopen maanden aanzienlijk minder mensen op de zogenaamde ‘aanmaancode 3-lijst’ staan, waar inwoners op terecht komen na niet succesvolle vroeg signalering.  

De werkwijze wordt continue verbeterd en het aantal aangesloten signaalpartners te vergroten. Er zijn inmiddels 45 landelijke en lokale signaalpartners aangesloten. Daarnaast door blijven ontwikkelen op hoe te handelen met de signalen die binnen komen en hoe de inwoners te benaderen

De volgende ervaringen kunnen gedeeld worden met andere gemeenten:  

1. De laagdrempelige manier van benaderen van de inwoner. Wij hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om onze bezoeken aan te kondigen met een kaart, in een handgeschreven kleurige envelop, in plaats van een formele brief op gemeentepapier. Ook bij de overige vormen van communiceren (sms, mail etc) proberen we uit te stralen dat vragen om hulp niets is om je voor te schamen.  

2. Welke manier van benaderen (sms, mail, kaart, bellen, deurbezoek) zetten we in bij welk signaal? Hierbij kijken we naar de hoogte van het bedrag van de achterstand, het soort signaal (zoals om welke crediteur gaat het) en sturen we de jonge doelgroepen eerder een SMS. Zo zien we dat de ‘passieve’ manier van hulp aanbieden werkt: in de cijfers van de maanden na contact nemen achterstanden af, of krijgen we berichten van inwoners dat zij blij waren met het hulpaanbod en zelf hulp hebben gezocht door het bespreekbaar te maken in hun eigen netwerk. 

Schoon Schip wordt goed gedocumenteerd. Eind 2020 is door een extern bureau een evaluatie uitgevoerd. In 2021 zijn de aanbevelingen uit dit rapport, de wetswijziging en de eigen wensen in de doorontwikkeling doorgevoerd in de werkwijze en documenten. Op dit moment wordt gewerkt aan een eigen rapportage oer 2021 en de doorontwikkeling te bepalen voor 2022. 

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2022.