Bijna 14 procent van de werknemers in Nederland heeft moeite met lezen en schrijven. Dit zijn ongeveer 1,1 miljoen werknemers. Taalproblemen kunnen een aanleiding zijn voor veiligheidsrisico’s, omdat instructies niet worden begrepen. Ook is er minder kans op doorgroeimogelijkheden of het vinden van een andere baan.
Daarnaast heeft bijna 40% van de mensen die onder de armoedegrens leven een inkomen uit werk. Financiële problemen veroorzaken stress, verminderde productiviteit en loonbeslag. Veel werknemers zoeken geen hulp uit schaamte, tijdgebrek of onwetendheid. Om dit aan te pakken, startte de Gemeente Amsterdam met Sociaal Werkgeverschap.
Jaartal
2025Gemeente
Samen met werkgevers worden financiële- en taalproblemen op de werkvloer aangepakt. Dit levert winst op voor zowel de werkgever als de werknemer. Het vergroot werkplezier, prestaties en inzetbaarheid, terwijl risico’s en kosten dalen.
Er worden maatwerkoplossingen geboden die passen bij zowel werkgever als werknemer.
Succesvol
Via werkgevers werden steeds meer werkenden bereikt met financiële- en/of taalproblemen. Wat is er in het afgelopen jaar gerealiseerd:
• Er zijn 50 unieke werkgevers gesproken in Groot-Amsterdam.
• Er zijn 22 werkgevers gekoppeld aan een schuldhulpverlener voor advies en hulp aan zowel de werkgever als de werknemer. Daarnaast vinden er inloopspreekuren plaats.
• Er zijn 7 groepen gestart met taallessen op de werkvloer. Voor 2025 staan er al 10 groepen gepland. Dit zijn taallessen onder werktijd over een periode van 30 weken.
• Er zijn trainingen ingezet voor leidinggevenden in het herkennen en bespreekbaar maken van financiële problemen en laaggeletterdheid.
• Er is informatie gedeeld over de minimavoorzieningen van de gemeente.
Er wordt samengewerkt met andere gemeentelijke afdelingen en partners die in contact staan met werkgevers. Door deze inzet gaan werkgevers zelf aan de slag met een structurele aanpak en beleid op dit gebied. Ter inspiratie zijn er ook bijeenkomsten georganiseerd.
Waardevol
Financiële- en taalproblemen hebben een grote impact op het leven van mensen. Sociaal Werkgeverschap richt zich op de werkvloer, maar daar stopt het natuurlijk niet. Ook in het dagelijks leven hebben mensen te maken met de gevolgen, zowel voor henzelf als voor hun omgeving. Niet iedereen heeft de mogelijkheid of kennis om hun financiële problemen zelf op te lossen of hun taalvaardigheid te verbeteren. Door werknemers via hun werkgever te bereiken, kan er gericht ondersteuning geboden worden en worden problemen effectief aanpakt.
Tegelijkertijd worden werkgevers zich bewuster van hun rol en de positieve impact die zij op de lange termijn kunnen hebben.
Wanneer bedrijven een open en ondersteunende cultuur creëren, waarin medewerkers zich veilig voelen om problemen bespreekbaar te maken, kunnen financiële- en taalbarrières tijdig worden aangepakt. Dit leidt niet alleen tot betere prestaties en minder uitval, maar ook tot een sterkere binding met werknemers – een belangrijke factor in deze krappe arbeidsmarkt.
Duurzaam
Door de aanpak van financiële- en taalproblemen op de werkvloer, staan meer werknemers positiever in het werk, zijn zij productiever en hebben meer kansen op contractverlenging of doorgroeimogelijkheden. Ze zijn beter en duurzamer inzetbaar. Een stabiele baan en een structureel inkomen dragen direct bij aan het (financiële) welzijn van medewerkers. Deze aanpak versterkt economische zekerheid en zorgt voor minder armoede.
Door betere taalvaardigheden zijn mensen zelfredzamer. Brieven begrijpen, instanties bellen en afspraken maken worden gemakkelijker. Hierdoor kunnen nieuwe schulden worden voorkomen omdat mensen weten dat er (gratis) hulp is en daardoor eerder actie ondernemen.
Door iets te doen aan financiële- en/of taalproblemen op de werkvloer, hebben werknemers meer binding met de werkgever wat belangrijk is in een krappe arbeidsmarkt. Voor werkgevers geldt dat zij een inclusiever aannamebeleid hebben als op de werkvloer wordt gewerkt aan betere taalvaardigheden. Meer mensen maken hierdoor kans op werk.
Herbruikbaar
Voor veel gemeenten is het bereiken van werkende minima een grote uitdaging. De gemeente ondervindt met deze aanpak dat het via de werkgever goed lukt en hoopt hiermee een voorbeeld te zijn voor andere gemeenten.
Er is een website ingericht waarop de werkwijze toegelicht wordt, en er wordt doorverwezen naar partners. Er zijn flyers ontwikkeld waarop het aanbod wordt omschreven. In alle stadsdelen zijn er vaste schuldhulpverleners die contact mogen worden gebracht met werkgevers. Met de taalaanbieder is een goed lopend samenwerkingsproces ontwikkeld.
Met de bijeenkomsten die de gemeente organiseert, wordt kennisuitwisseling gestimuleerd, waardoor aanwezigen ook van elkaar leren en elkaars aanpak kunnen kopiëren.
Er is al met meerdere geïnteresseerde gemeenten gesproken over deze aanpak. Het zou geweldig zijn als andere gemeenten deze werkwijze kopiëren. Want door een brede en gezamenlijke inzet draagt echt bij aan minder financiële zorgen en taalproblemen in het land. Zowel op de werkvloer als daarbuiten.
Winnen
De inzet op het voorkomen en aanpakken van financiële- en taalproblemen op de werkvloer via de werkgever is uniek. De gemeente benadert werkgevers proactief en zij weten de gemeente te vinden om samen te kijken naar passend aanbod. Er wordt samengewerkt met collega’s en externe partners. Werkgevers erkennen het belang van Sociaal Werkgeverschap om hun medewerkers ondersteuning te bieden en hen te binden, gezien de krappe arbeidsmarkt. Meer mensen hebben hierdoor kans op en behoud van werk.
Datum start
april 2024
Datum eind
Sociaal Werkgeverschap loopt door nadat er mooie resultaten zijn behaald in 2024.
Dit praktijkvoorbeeld was een van de kanshebbers voor #GemeenteDelers 2025.