Praktijkvoorbeelden (24)

Filter resetten

Toegankelijk theater voor mensen met een auditieve beperking

Naar het theater gaan is voor veel mensen een fijne vrijetijdsbesteding, maar niet vanzelfsprekend als je niet of minder hoort. Hoe maak je theater toegankelijk voor mensen met een auditieve beperking? De gemeente Alphen aan den Rijn ging samen met...

2024

Optimaal Leven

In Drenthe wordt al enkele jaren geëxperimenteerd met integrale hulpverlening voor inwoners met ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA). Dit gebeurt binnen het programma Optimaal Leven. In Assen, Emmen, Midden-Drenthe en Hoogeveen/De Wolden zijn Optimaal Leven Teams ingericht.

2023

Wendbaar en ambitieus (be)sturen

Deze casus is succesvol omdat het doorlopen proces niet alleen geleid heeft tot een product: een doelgericht collegeprogramma. Het heeft versterking van de professionaliteit van politiek, bestuur en ambtelijke organisatie opgeleverd en een doelgerichte P&C cyclus.

2023

Sportnota Rekken en strekken

Meer inwoners van Smallingerland kunnen worden ‘aangezet’ tot meer bewegen en sporten. Dat is op te maken uit de nieuwe sportnota ‘Rekken en strekken’ van Smallingerland. Vooral in de leeftijdsgroep van vier tot negentien jaar wil de gemeente vooruitgang boeken.

2022

Agenda toegankelijk Alphen aan den Rijn 2021-2022

In de “Agenda Toegankelijk Alphen aan den Rijn” beschrijft de gemeente aan hoe zij uitvoering geven aan het VN-Verdrag. Hiermee wil de gemeente bereiken dat inwoners met een beperking zo volwaardig mogelijk mee kunnen doen.

2020

OZB compensatie voor maatschappelijke objecten

Op basis van de “verordening compensatieregeling OZB maatschappelijke objecten” kan er subsidie worden verleend voor de OZB aan de eigenaren en/of gebruikers van maatschappelijke objecten. Deze subsidie is maximaal 50% van de OZB aanslag voor het eigenaren en/of gebruikers gedeelte.

2022

Schoon Schip; vroegsignalering van schulden

In 2020 is de gemeente gestart met Team Schoon Schip: het team dat aan de slag gaat met signalen van betalingsachterstanden van (in eerste instantie) vaste-lastenpartners (deels ook vooruitlopend op de wettelijke plicht om aan de slag te gaan met...

2022

App voor virtuele huisbezoeken en digitaal klantcontact

Vanaf begin 2020 was er, als gevolg van Corona maatregelen, vanuit de afdeling Sociale Zaken minder fysiek klantcontact mogelijk. Ook was het niet meer goed mogelijk om huisbezoeken bij de klanten af te leggen. Er is een app ontwikkeld om...

IJsselgemeenten 2022