Praktijkvoorbeelden (35)

Filter resetten

Verbeteren vanuit klantsignalen

Continu onze dienstverlening verbeteren aan burgers en ondernemers: een belangrijke taak van overheden op alle niveaus. Dit betekent dat de dienstverlening van hoge kwaliteit moet zijn. Aan welke verbeteringen hebben mensen echt behoefte? Burgers en ondernemers vertellen de gemeente elke...

2024

Mind the Energy Gap

De gemeente Eindhoven monitort met slimme meters het gas- en elektriciteitsverbruik van 400 panden die ze in beheer hebben. Te zien is wanneer er energie verbruikt wordt terwijl dat niet nodig is. Daarop kunnen ze actie ondernemen en energie besparen.

2024

De Lokale Energie Strategie

De Lokale Energie Strategie (LES) geeft een lokale invulling aan de energietransitie. De energietransitie is niet alleen een technisch en een financieel vraagstuk, maar vooral ook een sociaalmaatschappelijke opgave. Bij grote en langdurige trajecten zoals de energietransitie is er behoefte...

2024

Het Utrechtse Klimaatpanel: hoe werkt dat?

Gemeente Utrecht heeft sinds dit jaar een Klimaatpanel: een groep van 50 ingelote Utrechters denkt 5 keer per jaar mee over de klimaatthema’s waar de gemeente aan werkt. Hoe is dat panel ontstaan, hoe werkt het en wat zijn de...

2023

Behoefteonderzoek in gemeentelijke dienstverlening

Wat vinden inwoners en organisaties belangrijk in de gemeentelijke dienstverlening van de gemeente Horst aan de Maas? Aan welke verbeteringen hebben zij behoefte? En welke kanalen moeten als eerste worden aangepakt? Via een handige, zelf ontwikkelde onderzoeksmethode kreeg de gemeente...

2023

VerduurSAMEN2030: Bergen(L) energieonafhankelijk

Gemeente Bergen heeft met het programma VerduurSAMEN2030 de ambitie om in 2030 energieonafhankelijk te zijn. De programmatische aanpak van VerduurSAMEN2030 is de afgelopen jaren succesvol gebleken en wordt intern geïmplementeerd binnen andere beleidsterreinen.

2023