
MijnServices dienstverlening
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde thema's
Draagt bij aan
Type ondersteuning
Hoe zorgt u ervoor dat inwoners en ondernemers via elk kanaal – online, telefonisch of aan de balie – snel en eenvoudig worden geholpen met actuele informatie? Dat kan met MijnServices – bouwstenen die u in een MijnOmgeving en medewerkersportaal implementeert. De VNG biedt ondersteuning bij het starten met MijnServices. Meld u aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek om samen de mogelijkheden voor uw gemeente te bekijken.
Uitgelicht
Benieuwd hoe MijnServices voor transparantere en gebruiksvriendelijkere dienstverlening zorgen? Lees nu MijnServices in zakformaat: voor transparante en proactieve overheidsdienstverlening (pdf, 1,4 MB).
Wilt u aan de slag met een MijnOmgeving? Vraag ons gratis stappenplan aan, waarin u leest hoe u eerste stappen kunt zetten.
Wilt u in een persoonlijk gesprek de mogelijkheden voor uw gemeente horen? Vraag een kennismakingsgesprek aan.
Wat zijn MijnServices en hoe zorgen ze voor betere dienstverlening?
MijnServices zijn bouwstenen die overheidsorganisaties eenvoudig kunnen implementeren in een persoonlijke MijnOmgeving en medewerkersportaal. Hiermee biedt u een persoonlijke en veilige digitale omgeving voor inwoners en ondernemers waar zij hun lopende zaken kunnen inzien. Denk aan het volgen van hun paspoortbestelling, een aanvraag voor een vergunning of subsidie of een ingediende vraag of klacht. Medewerkers van de organisatie kunnen deze informatie ook (gedeeltelijk) inzien, zodat zij inwoners ook via andere kanalen goed kunnen helpen met actuele informatie. Door data op te halen bij de bron dragen deze MijnServices-bouwstenen bij aan omnichannel dienstverlening, waarmee u zorgt dat al uw kanalen naadloos op elkaar aansluiten.
De voordelen:
- Bied inwoners en ondernemers actueel inzicht in lopende zaken via elk kanaal door data bij de bron.
- Bespaar tijd door selfservice-mogelijkheden te bieden aan inwoners: ze kunnen zelf hun aanvragen inzien, wanneer ze maar willen.
- Houd inwoners op de hoogte met e-mail en/of SMS-meldingen voor een duidelijk verwachtingsmanagement. Dit vergroot niet alleen uw klanttevredenheid, maar verlaagt ook de behoefte aan tussentijds contact. En dat verlaagt dan weer de druk op uw KCC.
- KCC-medewerkers krijgen toegang tot de meest actuele informatie om vragen van inwoners snel en correct te kunnen beantwoorden, zowel aan de balie als telefonisch.
Hoe ziet dat eruit voor een inwoner?
Bekijk een prototype van een MijnOmgeving met MijnServices erin:
Wat is het?
MijnZaken is een track & trace-service waarmee inwoners en ondernemers de status van aanvragen van producten of diensten kunnen volgen.
Voordelen
Voor inwoners: biedt transparantie en efficiëntie door real-time statusinformatie aan te bieden over een product of dienst.
Voor de gemeente: efficiëntere werkprocessen, minder tijd kwijt aan onnodig contact en statusvragen en dus meer tijd voor kwalitatief persoonlijk contact, een hogere waardering van je dienstverlening.
Wat is het?
MijnBerichten biedt de mogelijkheid om informatieve berichten of meldingen te versturen aan inwoners en ondernemers. Bijvoorbeeld over een taak die nog uitgevoerd moet worden of over een genomen besluit. Dit werkt hetzelfde als de berichtenbox van MijnOverheid.
Bekijk hier een webinar over MijnBerichten (YouTube)
Wat is het?
Deze service zorgt ervoor dat inwoners en ondernemers een notificatie ontvangen als er bijvoorbeeld een nieuw bericht of een nieuwe taak voor ze klaarstaat, of als er iets is veranderd in de status van hun aanvraag. Met deze service integreert u de vereisten van de Wet modernisering bestuurlijk elektronisch verkeer (Wmebv).
Bekijk hier een webinar over MijnContactmomenten en de notificatieservice (YouTube)
Wat is het?
MijnTaken is een actie die de inwoner moet uitvoeren en die meestal vanuit het overheidsportaal plaatsvindt.
Bekijk hier een webinar over MijnTaken (YouTube)
Wat is het?
Deze service geeft een overzicht van contactmomenten tussen gemeenten en inwoner of ondernemer over een specifieke zaak.
Bekijk hier een webinar over MijnContactmomenten en de notificatieservice (YouTube)
Wat is het?
Via deze service kunnen onder andere persoonlijke voorkeuren voor contact met overheidsorganisaties worden beheerd. Denk bijvoorbeeld aan kanaalvoorkeuren van de inwoner of ondernemer. Willen ze digitaal of per brief op de hoogte worden gehouden?
MijnProducten biedt de inwoner en ondernemer een overzicht van aangevraagde producten en diensten bij de overheidsorganisatie. Hierin verschijnt bijvoorbeeld zijn vergunning, zodra deze is goedgekeurd.
Bekijk een prototype van een MijnOmgeving met MijnProducten erin.
Wat is het?
MijnActies toont de inwoner of ondernemer mogelijke acties die hij kan uitvoeren, zoals het verlengen van zijn parkeervergunning. Hiermee kunt u proactief bepaalde dienstverlening onder de aandacht brengen bij inwoners en ondernemers.
Wat biedt de VNG?
In een samenwerkingsverband met overheidsorganisaties en leveranciers ontwikkelen we MijnServices die hergebruikt kunnen worden door andere overheidsorganisaties. Deze bouwstenen kunt u zo overnemen, zijn al verwerkt in de software van verschillende leveranciers, zijn getest onder gebruikers en voldoen aan verschillende soorten wetgeving. Zo sluiten we aan bij de Common Ground-visie. Door samen gebruik te maken van dezelfde standaarden besparen we niet alleen tijd en kosten, maar werken we ook aan een goede en uniforme inrichting van overheids-MijnOmgevingen, zodat inwoners uw MijnOmgeving herkennen als betrouwbare MijnOmgeving van de overheid.
Wilt u ook starten met een MijnOmgeving met MijnServices? VNG biedt ondersteuning in het hele traject: vanaf het in kaart brengen hoe u uw dienstverlening kunt verbeteren tot aan de technische implementatie. U krijgt ondersteuning van onze experts en krijgt u toegang tot onze Community-bijeenkomsten, waar we kennis en ervaringen met elkaar delen. Ook komt u mogelijk in aanmerking voor een subsidie. Wij helpen u daarbij. Plan een kennismaking met ons in om te bekijken hoe we u kunnen helpen.
Wie werken er met MijnServices?
Gemeenten
Al zo’n 40 overheidsorganisaties werken met MijnServices of zijn betrokken bij de ontwikkeling ervan: Rotterdam, ’s Hertogenbosch, Zutphen, Venray, Noordwijk, Horst aan de Maas, Gooise Meren, Buren, Ridderkerk, Tilburg, Groningen, Leeuwarden, Weststellingwerf, Den Haag, Fryske Marren, Opsterland, Hoeksche Waard, Deventer, Assen, Sudwest-Fryslan, Oost-Gelre, Ooststellingwerf, Albrandswaard, Nijmegen, Hollands Kroon, Arnhem, Borger-Odoorn, Zwolle, Raalte, Roermond, Enschede, Oldambt, Maashorst, Barendrecht, Waterschap Aa en Maas en Gouda.
Leveranciers
OpenZaak, Shift2, Decos, ICATT, 2AT, Eviden, Visma-Roxit, Yard, EnableU, XXLLNC, Salesforce, Innovadis, Maykin, Brightfox, WoWeb, Pinkroccade, Acato, Ritense, Worth, ICTU, Genetics, WeAreFrank, Conduction.
Meedoen
Als gemeente
- Vraag een kennismakingsgesprek aan, waarin we met u bespreken wat de mogelijkheden zijn voor uw organisatie. Meld u snel aan, want vol is vol.
- Benieuwd hoe MijnServices voor optimale digitale interactie met uw inwoners kunnen zorgen? Lees nu MijnServices in zakformaat: voor transparante en proactieve overheidsdienstverlening (pdf, 1,4 MB).
- Wilt u zelf de slag met MijnServices? Vraag dan onze gratis stappenplan aan. U ontvangt vervolgens onze Startgids direct via e-mail.
- Op onze veelgestelde vragen-pagina vindt u veel informatie over wat u nodig heeft, hoe u kunt starten en andere antwoorden op veelgestelde vragen.
Als leverancier
Wilt u ook MijnServices aanbieden? Neem contact met ons op door te mailen naar omnichannel@vng.nl.
Handige tools en sites
- Bekijk onze referentiearchitectuur. Deze is opgesteld vanuit business- en informatieperspectief.
- De Omnichannel toolkit op de VNG-website en de Toolkit Omnichannel op de website van Gebruikers Centraal helpen u verder op weg met omnichannel-dienstverlening. Met omnichannel-dienstverlening zorgt u voor een goed samenspel van al uw communicatiekanalen.
- MijnServices zijn getest met gebruikers. De uitkomsten van die gebruikersonderzoeken vindt u op Gebruikersonderzoeken.nl, een website van NL Design System.
- Richtlijnen voor het ontwikkelen van digitale diensten vindt u ook op de website van NL Design System. Hierbij zijn we uitgegaan van toegankelijkheid, gebruikersvriendelijkheid en consistentie, ondersteund door gebruikersonderzoek.
- Designs van de MijnServices zijn beschikbaar op de Storybookpagina van NL Design System
- Front end code van de MijnServices
- Beschrijving van de patronen van de MijnServices
- Common ground-samenwerkruimte voor MijnServices, over onder andere de architectuur en uitbreidingen
Blijf op de hoogte
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van het dit programma? Meld u dan aan voor onze maillijst.