Deur

MijnServices dienstverlening

Hoe zorgt u ervoor dat inwoners en ondernemers via elk kanaal – online, telefonisch of aan de balie – snel en eenvoudig worden geholpen met actuele informatie? Dat kan met MijnServices – bouwstenen die u in een MijnOmgeving en medewerkersportaal implementeert. De VNG biedt ondersteuning bij het starten met MijnServices. Meld u aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek om samen de mogelijkheden voor uw gemeente te bekijken.

Uitgelicht

Benieuwd hoe MijnServices voor transparantere en gebruiksvriendelijkere dienstverlening zorgen? Lees nu MijnServices in zakformaat: voor transparante en proactieve overheidsdienstverlening (pdf, 1,4 MB).

Wilt u aan de slag met een MijnOmgeving? Vraag ons gratis stappenplan aan, waarin u leest hoe u eerste stappen kunt zetten. 

Wilt u in een persoonlijk gesprek de mogelijkheden voor uw gemeente horen? Vraag een kennismakingsgesprek aan.

Wat zijn MijnServices en hoe zorgen ze voor betere dienstverlening?

MijnServices zijn bouwstenen die overheidsorganisaties eenvoudig kunnen implementeren in een persoonlijke MijnOmgeving en medewerkersportaal. Hiermee biedt u een persoonlijke en veilige digitale omgeving voor inwoners en ondernemers waar zij hun lopende zaken kunnen inzien. Denk aan het volgen van hun paspoortbestelling, een aanvraag voor een vergunning of subsidie of een ingediende vraag of klacht. Medewerkers van de organisatie kunnen deze informatie ook (gedeeltelijk) inzien, zodat zij inwoners ook via andere kanalen goed kunnen helpen met actuele informatie. Door data op te halen bij de bron dragen deze MijnServices-bouwstenen bij aan omnichannel dienstverlening, waarmee u zorgt dat al uw kanalen naadloos op elkaar aansluiten.

De voordelen:

  • Bied inwoners en ondernemers actueel inzicht in lopende zaken via elk kanaal door data bij de bron.
  • Bespaar tijd door selfservice-mogelijkheden te bieden aan inwoners: ze kunnen zelf hun aanvragen inzien, wanneer ze maar willen.
  • Houd inwoners op de hoogte met e-mail en/of SMS-meldingen voor een duidelijk verwachtingsmanagement. Dit vergroot niet alleen uw klanttevredenheid, maar verlaagt ook de behoefte aan tussentijds contact. En dat verlaagt dan weer de druk op uw KCC.
  • KCC-medewerkers krijgen toegang tot de meest actuele informatie om vragen van inwoners snel en correct te kunnen beantwoorden, zowel aan de balie als telefonisch.

Hoe ziet dat eruit voor een inwoner?

Bekijk een prototype van een MijnOmgeving met MijnServices erin:

Wat biedt de VNG?

In een samenwerkingsverband met overheidsorganisaties en leveranciers ontwikkelen we MijnServices die hergebruikt kunnen worden door andere overheidsorganisaties. Deze bouwstenen kunt u zo overnemen, zijn al verwerkt in de software van verschillende leveranciers, zijn getest onder gebruikers en voldoen aan verschillende soorten wetgeving. Zo sluiten we aan bij de Common Ground-visie. Door samen gebruik te maken van dezelfde standaarden besparen we niet alleen tijd en kosten, maar werken we ook aan een goede en uniforme inrichting van overheids-MijnOmgevingen, zodat inwoners uw MijnOmgeving herkennen als betrouwbare MijnOmgeving van de overheid.

Wilt u ook starten met een MijnOmgeving met MijnServices? VNG biedt ondersteuning in het hele traject: vanaf het in kaart brengen hoe u uw dienstverlening kunt verbeteren tot aan de technische implementatie. U krijgt ondersteuning van onze experts en krijgt u toegang tot onze Community-bijeenkomsten, waar we kennis en ervaringen met elkaar delen. Ook komt u mogelijk in aanmerking voor een subsidie. Wij helpen u daarbij. Plan een kennismaking met ons in om te bekijken hoe we u kunnen helpen.

Wie werken er met MijnServices?

Gemeenten

Al zo’n 40 overheidsorganisaties werken met MijnServices of zijn betrokken bij de ontwikkeling ervan: Rotterdam, ’s Hertogenbosch, Zutphen, Venray, Noordwijk, Horst aan de Maas, Gooise Meren, Buren, Ridderkerk, Tilburg, Groningen, Leeuwarden, Weststellingwerf, Den Haag, Fryske Marren, Opsterland, Hoeksche Waard, Deventer, Assen, Sudwest-Fryslan, Oost-Gelre, Ooststellingwerf, Albrandswaard, Nijmegen, Hollands Kroon, Arnhem, Borger-Odoorn, Zwolle, Raalte, Roermond, Enschede, Oldambt, Maashorst, Barendrecht, Waterschap Aa en Maas en Gouda.

Leveranciers

OpenZaak, Shift2, Decos, ICATT, 2AT, Eviden, Visma-Roxit, Yard, EnableU, XXLLNC, Salesforce, Innovadis, Maykin, Brightfox, WoWeb, Pinkroccade, Acato, Ritense, Worth, ICTU, Genetics, WeAreFrank, Conduction. 

Meedoen

Als gemeente

Als leverancier

Wilt u ook MijnServices aanbieden? Neem contact met ons op door te mailen naar omnichannel@vng.nl.

Handige tools en sites

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van het dit programma? Meld u dan aan voor onze maillijst.