Gemeente Hoeksche Waard had wat te vieren afgelopen week. Ze gingen namelijk live met MijnHW: een moderne en gebruiksvriendelijke MijnOmgeving. Inwoners van de gemeente kunnen hierop inloggen om hun lopende aanvragen te volgen, persoonlijke gegevens te bekijken en informatie te vinden over wat er in hun buurt speelt.
Digitale dienstverlening verbeteren in open samenwerking
Met MijnHW zetten we als gemeente een grote stap richting betere digitale dienstverlening. Monica van der Vlies en Lotte Jongeleen van team Dienstverlening van gemeente Hoeksche Waard vertellen: ‘We hebben hier met veel toewijding naartoe gewerkt. MijnHW maakt onze dienstverlening overzichtelijker, toegankelijker én persoonlijker. Dat was het doel — en dat komt nu samen in één omgeving.'
Dit hebben we gedaan door samen te werken binnen de Open Web Concept-community - een samenwerkingsverband van gemeenten. En door gebruik te maken van open source bouwblokken die door meerdere gemeenten en leveranciers over te nemen zijn. De VNG ondersteunt gemeenten die ook willen aansluiten op bestaande open source bouwblokken voor een MijnOmgeving.
Leveranciers die echt samenwerken
Hoeksche Waard is ook trots op de samenwerking tussen hun leveranciers. Denk aan Yard (voor het landingsportaal), Acato (ontwikkelaar van MijnKaart), Conduction (koppelspecialist) en Decos (leverancier van het zaaksysteem):
‘Je moet als leveranciers echt bereid zijn in elkaars keuken te kijken. Dat was even wennen, maar het werkte uiteindelijk ontzettend goed. Die open samenwerking heeft echt het verschil gemaakt, omdat al onze systemen nu goed met elkaar samenwerken.
En het mooie: de bouwblokken die Hoeksche Waard gebruikt, zijn als open source beschikbaar: ‘We willen hiermee andere gemeenten graag helpen om deze stap ook te zetten. Zeker omdat we dit samen met Decos doen, maakt dat het extra interessant is voor andere gemeenten die met hetzelfde zaaksysteem werken.’
Wat biedt MijnHW inwoners?
In MijnHW krijgen inwoners direct toegang tot belangrijke informatie:
- In MijnZaken zien ze de status van hun lopende aanvragen voor een duurzaamheidslening bij Hoeksche Waard.
- In MijnGegevens (ook wel MijnProfiel) kunnen ze hun persoonlijke gegevens inzien, zoals die geregistreerd staan in de BRP.
- Op MijnKaart zien ze officiële bekendmakingen en nieuws uit hun buurt, en een overzicht van speeltuinen.
Hoeksche Waard kiest bewust voor een voorzichtige start, met in eerste instantie één product (de duurzaamheidslening) in MijnZaken: ‘We willen eerst zorgen dat alles goed werkt, voordat we gaan uitbreiden. Liever een stabiele start dan inwoners blij maken met iets dat nog niet af is.’
Een onverwachte testcase
Tijdens de testfase van MijnZaken kregen we ineens een opvallende melding in beeld: een zogenaamd huwelijk tussen 2 collega’s. Wat bleek? Die informatie was al eerder ingevoerd in VrijBRP, onze nieuwe burgerzakenapplicatie, die vorig jaar al werd getest met deze huwelijkscasus: ‘We hadden niet verwacht dat dit al zichtbaar zou zijn in MijnZaken, maar het bewees wél dat de koppelingen al goed werken.’
Digitale visie: dichtbij en persoonlijk
MijnHW sluit goed aan bij de bredere digitale visie van de gemeente Hoeksche Waard: ‘We willen onze dienstverlening persoonlijk en dichtbij maken. MijnHW is letterlijk de meest ‘dichtbij’ manier om je gemeentezaken te regelen — gewoon vanaf je laptop of mobiel, op een moment dat het jou uitkomt. En persoonlijker dan een eigen omgeving met jouw gegevens wordt het niet.’
Tips voor andere gemeenten
Wil uw gemeente ook aan de slag met een MijnOmgeving? Hoeksche Waard deelt een paar praktische tips:
- Begin met een duidelijke visie: waarom wil je een MijnOmgeving? Wat wil je bereiken of verbeteren?
- Start klein en slim: kies één MijnService, zoals MijnZaken of MijnGegevens, en bepaal welke taakspecifieke applicatie je als eerste koppelt.
- Zoek naar de meeste impact: kijk waar je de grootste winst kunt halen. Denk aan processen waar nu veel handmatig werk bij komt kijken, of waar inwoners vaak over bellen. Of begin juist met een kleiner proces waar je alle techniek goed kunt testen.
Ondersteuning VNG
De VNG ondersteunt gemeenten die ook hun dienstverlening willen verbeteren met een MijnOmgeving: ‘VNG was voor ons een waardevolle partner in de totstandkoming van MijnHW. De financiële ondersteuning via de subsidie van het ministerie van BZK, waar VNG ons bij hielp, maakte het mogelijk om sneller stappen te zetten. Ook konden we – zeker aan het begin – de expertise over architectuur van VNG goed gebruiken. En de hulp bij het uitwerken van service blueprints (klantreizen) heeft ons veel opgeleverd bij het ontwerpen van de juiste gebruikerservaring.’
Wil uw gemeente ook aan de slag met een MijnOmgeving met open source bouwstenen? Bekijk MijnServices dienstverlening en boek een kennismakingsgesprek.