1. Waar kan ik de IKT bevindingen teruglezen?

Op de website van Aan de slag met de Omgevingswet vindt u alle rapportages per testweek. Klik hieronder op de link voor alle rapportages. Bevindingen Aandeslagmetdeomgevingswet Indringend Keten Testen

2. Wat zijn de belangrijkste bevindingen per fase?

De planning van het indringend ketentesten kent fasen:

3. Wat levert IKT op?

Met IKT willen we zoveel mogelijk issues in het DSO opsporen. Waar geen oplossingen mogelijk blijken te zijn, zoekt het TBO (zij gaan met de oplossing aan de slag) naar tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) of een work around. Hiermee zorgen we voor een werkende DSO-keten die in staat is de inwerkingtreding van de Omgevingswet te ondersteunen.

4. Wat testen we?

Met IKT testen we zowel de nieuwe landelijke voorzieningen (LVBB en DSO-LV) als de gemeentelijke (plan-, TR- en VTH-) software en de samenhang tussen deze. Daarbij testen we niet de software van de leveranciers en ligt de focus vooral op de samenhang tussen het stelsel en de lokale software. We testen dus de hele DSO-keten. De keten die loopt vanuit de gemeente of een stedenbouwkundigbureau, naar de landelijke voorzieningen en weer terug naar de gemeente en eventueel een omgevingsdienst of een ander bevoegd gezag (waterschap, provincie, Rijk).

5. Hoe testen we?

Een indringende keten test kent 2 belangrijke elementen: kort-cyclisch en multidisciplinair. Gemeenten, softwareleveranciers en stedenbouwkundige bureaus gaan gezamenlijk testen. Een ketentest is kort-cyclisch: een week testen, een week fouten oplossen en dan als mogelijk weer her-testen. Hiermee willen we snel eventuele issues opsporen en oplossen. Een ketentest wordt uitgevoerd door een multidisciplinair team bestaande uit inhoudelijke experts vanuit de gemeente (o.a. planjuristen, toepasbare regel experts, vergunningverleners en functioneel beheerders van de software) aangevuld met test-experts, een test coördinator en als nodig een begeleider vanuit VNG.

Tevens wordt de software leverancier betrokken. Deze kan direct deelnemen in het team of bijspringen op het moment dat er vragen zijn over de software. De software leverancier wordt hoe dan ook altijd bij de voorbereidingen van een IKT betrokken. De TBO is ook intensief betrokken, zowel coördinerend als inhoudelijk bij de testen. Op het moment dat een IKT issues ondervindt bij de landelijke voorzieningen, gaat de TBO aan de slag met het oplossen van het issue.

6. Waarmee testen we? 

Voor het testen wordt de functionele set IWT OW gebruikt als leidraad. In dit document zijn alle functionele eisen voor inwerkingtreding van lokale software gedefinieerd. Deze eisen zijn vertaald naar werkbare business scenario’s die door een bevoegd gezag uitgevoerd kunnen worden. Dit zijn realistische scenario’s zoals deze ook na 1-1 2023 kunnen voorkomen. Denk hierbij aan een gemeente die gezamenlijk met een stedenbouwkundig bureau een wijziging wil doorvoeren in het omgevingsplan. Of een inwoner die de aanvraag voor een vergunning doet waarbij meerdere bevoegd gezagen betrokken zijn.

Bij de testen wordt zoveel als kan gebruik gemaakt van realistische content (omgevingsplannen en toepasbare regels). De scenario’s worden uitgewerkt met inhoudelijke experts (denk aan, planjuristen en vergunningverleners). Deze scenario’s komen later via de VNG website beschikbaar voor iedereen die zelf een ketentest wil uitvoeren.

7. Wanneer testen we? 

Vanaf 9 mei vond er om de week een IKT ronde plaats. In de tussenweken werden de updates van de landelijke voorzieningen gepland om fouten op te lossen en vervolgens uitgerold. Er werd ingezet op kort-cyclisch testen om issues snel op te lossen of te ondervangen. Op deze manier worden de landelijke voorzieningen en  waar nodig gemeentelijke software constant verbeterd. We starten met een beperkt aantal gemeenten. Waarbij het de bedoeling is dat steeds meer gemeenten ook zelfstandig in staat gaan zijn om zelf een IKT uit te voeren op basis van het beschikbare testmateriaal.

We werken in 3 fases. De eerste fase rondden we 1 juli af en fase 2 in midden september. Fase 3 ronden we in januari af.

8. Hoe zijn de softwareleveranciers betrokken? 

We zorgen in de testen dat alle software leveranciers betrokken worden. Op deze manier zorgen we er voor dat uiteindelijk iedere leverancier een of het liefst meerdere IKT heeft doorlopen. Vervolgens kunnen we zoals aangegeven opschalen en kunnen gemeenten met reeds in een IKT geteste software zelf testen en oefenen.

9. Wat is het verschil met IBAT of de werkplaatsen?

IBAT: Met IBAT testen we aan de hand van het globaal programma van eisen beide landelijke voorzieningen ten behoeve van de acceptatie van beide voorzieningen. IKT kent daarmee 2 belangrijke verschillen met IBAT: IKT gaat over de gehele keten inclusief gemeentelijke software en IKT wordt uitgevoerd om fouten op te sporen en op te lossen. Het gaat daarbij niet over acceptatie.

Werkplaatsen: Waar bij IKT de nadruk ligt op testen, gaat het bij een werkplaats om oefenen. Een gemeente kan op basis van een stappenplan zelfstandig oefenen met de DSO-keten, het omgevingsplan of vergunningverlening. Oefenen kan nu al en kan na een intensieve ketentest nog grootschaliger worden aangepakt.

10. Ook aan de slag met IKT?

Wilt u bijdragen aan een stabiel DSO-stelsel? En heeft uw gemeente alle lokale systemen aangeschaft en gekoppeld met de landelijke voorzieningen? Meldt u dan met dit formulier aan als gemeente of stuur een bericht naar omgevingswet@vng.nl. Na aanmelding zullen wij contact met u opnemen om een intake in te plannen. Wilt u meer weten over IKT?

11. Welke gemeenten testen mee?

 Gemeente Deelname in ronde Plan TR VTH 
Apeldoorn 2, 4, 9, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30 Cadac Geodan FLO Legal Centric 
Bloemendaal Roxit Geodan FLO Legal Roxit 
Bodegraven-Reeuwijk  5, 6, 7, 10, 13, 14, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 30, 31 Cadac Regeldienst Roxit 
Breda 8, 9 Tercera Berkeley Bridge Genetics 
Den Haag 5, 9, 11 Roxit Geodan FLO Legal Centric 
Deventer 3, 4, 5, 8a, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 25, 26, 30 Tercera Berkeley Bridge Genetics 
Hendrik-Ido-Ambacht 6,12,13 Knowledge Values Knowledge Values Roxit 
Hollands Kroon 15   REM 
Eindhoven 2, 5, 9, 10, 11, 20, 21 Roxit Geodan FLO Legal Genetics 
10 Groningen 5, 6, 9 IAM4 IAM4 Centric 
11 Heemstede 5, 6 Roxit Geodan FLO Legal Mozard 
12 Nissewaard 5,7,8, 10 Tercera Berkeley Bridge Centric 
13 Rotterdam 3, 8 Roxit Berkeley Bridge Zelfbouw 
14 Utrecht 4, 9, 17, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29 Roxit Geodan FLO Legal Roxit 
15 Veenendaal 6, 8, 9, 10,14, 21, 22 Tercera Berkeley Bridge Centric 
16 Vlissingen 12, 14, 27 Roxit Geodan FLO Legal Stadsbeheer 
17 Waalre 1,2,3, 8, 13, 17 GISkit GISkit Xxllnc 
18 Zandvoort / OD IJmond Roxit Geodan FLO Legal REM 
19 Rijssen-Holten 11, 13 Roxit Geodan FLO Legal Centric 
20 Leidschendam-Voorburg 10, 19, 21, 22, 29, 30 Roxit Geodan FLO Legal Centric 
21 Putten 17,19, 20, 22, 24 Tercera Berkeley Bridge Roxit 
22 Purmerend 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 32, 33 Roxit Geodan FLO Legal Roxit 
23 Schiedam 21, 22 Cadac Regeldienst Roxit 
24 Roosendaal 22, 23, 24 Roxit Geodan FLO Legal Roxit 
25 Heerde 17 Roxit Geodan FLO Legal Roxit 
26 Beekdaelen 24 Cadac Regeldienst Roxit 
27 Dijk en Waard 29, 30, 31 Tercera   
28 Pijnacker-Nootdorp 30, 31, 32, 33 Roxit Geodan FLO Legal Genetics