VNG Magazine nummer 3, 4 maart 2022

Tekst: Rutger van den Dikkenberg

Drie lokale partijen en twee lokale afdelingen van landelijke partijen hebben de finale bereikt van de wedstrijd om de beste verkiezingsposter van de campagne van 2022. Volgens juryvoorzitter Christian Burgers was de kwaliteit van de ingezonden posters ‘over het algemeen heel goed’.
 

Verkiezingsposters 2022

Er is enthousiast gereageerd op de oproep van VNG Magazine om verkiezingsposters in te sturen voor de derde editie van de wedstrijd ‘Beste verkiezingsposter’. De redactie ontving maar liefst 108 affiches: 68 van lokale partijen, 40 van landelijke partijen.

Jury
Juryvoorzitter Christian Burgers prees de ‘enorme diversiteit’ van de ingezonden posters. Burgers is hoogleraar Communicatie en Organisatie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij verdiept zich onder meer in de effectiviteit van organisationele communicatie: wanneer is een communicatieboodschap precies effectief? Dat was voor hem ook een belangrijk criterium bij het bepalen van de vijf finalisten.
Naast Burgers, die aan de UvA ook de Logeion-leerstoel Strategische Communicatie bezet, bestond de jury uit de redactieleden van VNG Magazine.

Verscheidenheid
‘De verscheidenheid aan posters viel me op’, zegt Burgers. Die diversiteit toont zich onder meer in de afzenders: van links tot rechts was het politieke spectrum aanwezig. Maar ook in de vormgeving toonden partijen hun creativiteit.
Sommige affiches zijn heel strak, andere weer wat voller. Op ongeveer de helft van de posters staan mensen: alleen de lijsttrekker, of juist meer kandidaten. De andere helft kiest voor een stilistische poster en zet in op beelden en symbolen. Er zijn algemene posters, en affiches die specifiek inspelen op lokale kwesties of lokale beelden.

Afleiden
Maar wat maakt een poster nou heel goed? Burgers: ‘Zelfs als je niet bekend bent met de lokale politieke situatie, of als je als inwoner minder bij de politiek betrokken bent, moet je kunnen afleiden waar de partij voor staat, in tekst en beeld.’
De kwaliteit van de inzendingen was dus over het algemeen hoog. Dat maakte het voor de jury niet eenvoudig om tot een definitieve selectie van vijf te komen.
 

Stem op de Beste Verkiezingsposter #GR2022


Lezers van VNG Magazine hebben tot en met donderdag 10 maart de tijd om hun stem uit te brengen op de beste verkiezingsposter van 2022. Klik hier om uw stem uit te brengen. De winnaar wordt op 17 maart bekendgemaakt. Alle 108 inzendingen zijn hier terug te zien. U kunt overigens nog altijd uw poster insturen. U kunt er niets meer mee winnen, maar uw poster maakt dan wel deel uit van de grootste collectie verkiezingsposter van #GR2022.

De Bossche Groenen, ’s-Hertogenbosch

De Bossche Groenen 200x300

De poster is een waar kunstwerk. De retrostijl valt op en het stilistische beeld van de cactus is een gewaagde keuze. De partij laat zowel in beeld en in kleur zien waar ze voor staat: groen en duurzaamheid. Ook toont het beeld dat De Bossche Groenen de armen uit de mouwen willen steken, hoe stekelig de kwestie ook is. Daarnaast pakken de details goed uit.

Roosendaalse Lijst, Roosendaal

Roosendaalse Lijst

Voel je thuis bij de Roosendaalse Lijst, dat is de boodschap die de lokale partij uitdraagt in haar campagne. In de poster is dat uitgewerkt op een herkenbare en speelse manier. Lijsttrekker Inge Raaijmakers is de buurvrouw bij wie je altijd terechtkunt voor een kop koffie. En wie goed zorgt voor de planten – en dat doet ze – zorgt ook goed voor de kiezer, toch?

GemeenteBelangen, Het Hogeland

GemeenteBelangen Het Hogeland 200x300

Veel politieke partijen kiezen ervoor hun lijsttrekker prominent op de poster af te drukken; we kiezen bij de raadsverkiezing immers personen. Bij de poster van GemeenteBelangen Het Hogeland is dat mooi gelukt. De voeten in de letterlijke klei tonen dat de politicus dichtbij staat. En het geel, in de opvallende 1, het logo én – goed detail – de laarzen, komt goed tot zijn recht. Al met al een poster die in balans is.

PvdA, Leiden

PvdA Leiden

De gemeenteraadsverkiezingen zijn lokale verkiezingen, en de PvdA Leiden werkt dat op dit opvallende en knalrode affiche perfect uit. De lay-out is visueel sterk en mooi opgebouwd en sluit sterk aan bij de slogan Thuis in jouw buurt. De PvdA plaatst zich in het hart van de poster en daarmee in het hart van de wijk. Goed ook is de afwerking, met enkele prominente Leidse gebouwen. Deze poster is een schot in de roos.

ChristenUnie, Rotterdam

ChristenUnie Rotterdam

De ChristenUnie speelt in deze poster op een geslaagde manier met zowel de eigen vormgeving als met de stad Rotterdam. Het affiche is herkenbaar als ChristenUnie-poster door het kleurgebruik, maar bevat directe en indirecte verwijzingen naar Rotterdam, die op een subtiele manier in het beeld en de tekst verwerkt zijn. Ten eerste is daar de skyline van Rotterdam, ten tweede de verwijzing naar het kunstwerk De verwoeste stad van Zadkine. Dat werk brengt de vernietiging van de stad in de Tweede Wereldoorlog in herinnering, en heet in de volksmond ook wel de Stad zonder hart.