De noodmaatregelen die door het kabinet zijn genomen, hebben tot effect gehad dat veel ondernemers ondersteuning hebben aangevraagd en er snel gehandeld moest worden om deze te verwerken. Jelmer Holwerda, ontwikkelaar RPA-team, was betrokken bij het project en zag dat door de inzet van robotiseringstools klanten snel een betaling konden ontvangen. Ondernemers zijn daardoor in economisch zware tijden goed geholpen.

Jaartal
2021
Gemeente

De registratie van de Tozo aanvragen is door middel van robotinzet volledig geautomatiseerd. Dit betekent dat de aanvragen snel, effectief en efficiënt afgehandeld worden. Bij oplevering van dit project is de handmatige verwerking door ca. 125 personen afgeschaald naar 2 en is er een volledig “kop/staart" proces voor levensonderhoud voor Tozo ontstaan. De aanvrager ontvangt nu binnen 24 uur de uitkering op zijn rekening.
De casus heeft er ook toe geleid dat bestaande processen, zoals reguliere aanvraag BBZ en IOAZ, tegen het licht zijn gehouden en de RPA-oplossing ook daar is toegepast. Daarnaast zijn ook afgeleide processen, zoals de jaarlijkse renteberekening op openstaande kredieten, aangepast. Deze activiteiten zijn enorm in aantal toegenomen door de verstrekking van Tozo kredieten.
De RPA-oplossing is inmiddels gedeeld met andere gemeenten en er zijn webinars, demonstraties en 1:1 gesprekken gevoerd met geïnteresseerde gemeenten. Een aantal gemeenten heeft de oplossing inmiddels ook ingezet.

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2021 en behaalde de finale.