Gemeente Middelburg zet zich in om (de weg naar) hulp en ondersteuning in het sociaal domein voor inwoners te verbeteren. Daarom nemen zij deel aan het Koploperproject cliëntondersteuning en het Verbetertraject Toegang.

Jaartal

2022

Gemeente

Type

Persbericht / Nieuwsbericht

De gemeente werkt met beide trajecten aan het verbeteren van (de weg naar) hulp en ondersteuning in het sociaal domein. Als het aan gemeente Middelburg ligt staan het Verbetertraject Toegang en het Koploperproject cliëntondersteuning nauw met elkaar in verbinding

Bij de start van beide projecten hebben de projectleiders in totaal 926 uitnodigingen verstuurd om input op te halen bij inwoners, aanbieders, maatschappelijk werk en welzijnswerk. Deze digitale vragenlijst is ontwikkeld door Movisie als onderdeel van het Verbetertraject Toegang en is gebaseerd op zeven geformuleerde uitgangspunten voor een goede Toegang. De gemeente heeft hier vragen aan toegevoegd over de informatievoorziening en het gebruik van cliëntondersteuning, 

Het Koploperproject cliëntondersteuning en het Verbetertraject Toegang worden ondersteund door Movisie, in samenwerking met de VNG en verschillende cliëntorganisaties. We gaan hierover in gesprek met lokale projectleiders Wendy Dek en Inge Bostelaar van de gemeente Middelburg.  In dit artikel lees je hoe ze dit hebben aangepakt, welke inzichten het heeft opgeleverd en welke acties eruit voortvloeien.

Resultaten: Persoonlijke aandacht en communicatie

Uit de resultaten blijkt dat bij cliëntondersteuning de mensen aangeven gehoord te willen worden en zelf willen meedenken en beslissen over oplossingen. Het belang van communicatie werd duidelijk. Daarom gaat de gemeente nu een communicatiecampagne, samen met ketenpartners, de klankbordgroep en collega's opgezet. Verder ook aandacht besteden aan het vindbaarheid van informatie: op diverse plekken moet de juiste informatie aanwezig zijn om de inwoners te wijzen op c cliëntondersteuning.

Vanuit het Verbetertraject Toegang wordt nu gewerkt aan een verbeterplan. Hierin wordt ook de communicatie meegenomen en het verduidelijken van de website.

In de toekomst

Gemeente Middelburg wil na het uitvoeren van de plannen de vragenlijst nogmaals inzetten. Dan wordt gemeten waar de toegang tot hulp en ondersteuning in het sociaal domein verbeterd is en waar nog niet.