De gemeente Kerkrade heeft samen met de 4 gecontracteerde aanbieders voor Hulp bij het huishouden in 2023 de handschoen opgepakt om de werkwijze voor hulp bij het huishouden helemaal opnieuw vorm te geven. Het volledige proces is tegen het licht gehouden.

Jaartal

2025

Gemeente

De gemeente Kerkrade gelooft in fysieke, mentale en sociale activatie! Dit heeft positieve invloed op het welbevinden en de gezondheid waarmee (weer) meer ruimte ontstaat voor het (deels) zelf verzorgen van het huishouden! De gemeente doet dit om burgers meer in hun eigen kracht te zetten en de zorg en ondersteuning inhoudelijk en financieel toekomstbestendig te houden zodat deze beschikbaar blijft voor inwoners in een kwetsbare positie die deze ondersteuning/zorg (echt) nodig hebben. Belangrijk is dat de juiste ondersteuning/zorg op de juiste plek wordt ingezet. Wanneer inwoners (weer) meer zelf in het huishouden kunnen doen, ontstaat er ruimte voor: 
• Beteugelen van de gemeentelijke financiën (door minder volume hulp bij huishouden); 
• Opvangen van de groei van klanten; 
• Opvangen van de arbeidsmarktproblematiek 
• Realiseren van een betere match tussen medewerker en klant

Succes 

Om inwoners en medewerkers te betrekken bij het proces is een ‘praatplaat’ ontwikkeld. Stap voor stap wordt vanaf het moment van de melding uitgelegd wat de klant kan verwachten. 
• Inwoner meldt zich bij de gemeente en die voert de eerste ‘triage’ uit; 
• Zorgaanbieder start het ‘kennismakingstraject’; 
• Gedurende 6 weken de tijd nemen om een compleet beeld te vormen; 
• Na 6 weken geeft de zorgaanbieder advies over de hoogte en duur Hulp bij het huishouden;

De lessen over de werkwijze zijn: 
• goed voor de klant: a. versterking van eigen regie; b. (vergrote) zelfredzaamheid; c. kwaliteit van leven; d. deelname aan de maatschappij 
• goed voor de medewerkers hulp bij het huishouden: a. minder belasting; b. trots en voldoening • deskundigheid wordt gebruikt waar deze ook echt het sterkste is: regie door de gemeente en inhoud vanuit de (zorg)aanbieders.

Waardevol 

De nieuwe werkwijze hulp bij het huishouden zorgt voor optimaal maatwerk in een klantsituatie/leefeenheid. Er is veel persoonlijk contact en aandacht voor zowel de medewerker als de inwoner. Niet alleen de mogelijkheden van de inwoner (en de eventuele overige leden van de leefeenheid) inzake het uitvoeren van het huishoudelijk komen in beeld. Ook draagt deze werkwijze bij aan het in kracht zetten van de medewerkers Hulp bij het huishouden daar deze meer voldoening in hun werkzaamheden krijgen. 
De medewerkers Hulp bij het huishouden zijn de oren en ogen in de thuissituatie. 
Er is een ‘klanttevredenheidsonderzoek’ gedaan door de grootste aanbieder onder de ‘klanten’ die op de nieuwe wijze zijn ‘beoordeeld’. Daaruit kwam een hogere klanttevredenheid naar voren ondanks de gemiddeld lagere inzet (aandacht voor de gehele situatie, meer activeren en zelf doen...). Daarnaast is ook de medewerkerstevredenheid uitgevoerd waarin vooral bleek dat medewerkers zich meer in hun kracht en gehoord voelen, indicaties sluiten beter aan bij de situatie van de klanten en de medewerkers komen minder verrassingen tegen.

Duurzaam 

De werkwijze draagt bij aan gezondheid en vitaliteit in brede zin. In de intakeperiode is er sprake van intensief persoonlijk contact, waardoor er veel meer sprake is van samen onderzoeken in plaats van (eenzijdig) beoordelen van de situatie van de klant. Door de persoonlijke aanpak wordt de zorg weer echte zorg: niet de administratieve en juridische kant staan centraal, maar de mens. De inwoner wordt in zijn kracht gezet doordat hij, zo nodig met hulpmiddelen, leert hoe hij (een deel van) het huishoudelijk werk (weer) zelf kan uitvoeren. Dit sluit aan bij de uitgangspunten van Positieve Gezondheid die zegt dat gezondheid meer is dan fysiek gezond zijn. Positieve Gezondheid kiest een andere invalshoek. Het accent ligt niet op ziekte. Maar op mensen zelf, op hun veerkracht en op wat hun leven betekenisvol maakt. Én op het vermogen om zo veel mogelijk eigen regie te voeren.

Herbruikbaar 

Er is een ‘praatplaat’ gemaakt die illustreert hoe de werkwijze Hulp bij het huishouden er uitziet. Deze biedt geïnteresseerde gemeenten en zorgpartijen de mogelijkheid om de werkwijze binnen de eigen processen te implementeren waarbij we stellen ‘kopieer slim en ga zelf aan de slag’. Iedere gemeente en iedere zorgaanbieder heeft een eigen DNA, dus inpassen daarbinnen is essentieel. Daarbij wordt ook meegegeven: heb vertrouwen in elkaar en in de inwoners. 

Middels het kennisevent van 17 december 2024 zijn de informatie over de werkwijze en de behaalde resultaten gedeeld met een 150-tal deelnemers aan de bijeenkomst. Nadien is met alle deelnemers per mail een terugblik gedeeld waarin ook de presentatie, waarvan deel uitmaakten video’s met een klant, medewerkers van zorgaanbieders en gemeente, van die dag is gedeeld.

Winnen 

De werkwijze draagt bij aan een krachtige en toekomstbestendige Wmo waarbij zowel (kwetsbare) inwoners als medewerkers van gemeente en (zorg)aanbieders in hun kracht worden gezet. Zo wordt optimaal invulling gegeven aan het gedachtegoed van de Wmo 2015 waarin zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie centraal staan. Inwoners voelen zich meer gehoord, medewerkers zijn trotser, de samenwerking tussen alle partijen verloopt soepeler en uiteindelijk wordt er ook nog bespaard op de kosten.

Datum start 

September 2023 (na voorbereidingsperiode van ongeveer 6 maanden)

Datum eind

De werkwijze is structureel geworden voor alle nieuwe meldingen Hulp bij het huishouden (en daaruit voortkomend vervolg in de leefeenheid)

Dit praktijkvoorbeeld is een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2025.

Gerelateerde links