'City Nieuwegein' (CN) is de ontwikkeling van de Duurzaamste Binnenstad van Nederland. Om dit te realiseren heeft CN een slimme vertaling gemaakt van de SDG's naar een integrale duurzaamheidsvisie. Er worden 3.000 woningen ontwikkeld, waardoor naast de duurzaamheidsambities ook gewerkt wordt aan een sterke verdichting van de binnenstad. Een dergelijke complexe opgave is alleen te realiseren als integraal gewerkt wordt en heeft alleen draagvlak als hierover intensieve afstemming plaats heeft met bewoners en bezoekers.
Jaartal
2025Gemeente
Team City is coördinerend en sturend orgaan voor dit gebied, waardoor domein-overstijgend gewerkt kan worden. Daarnaast is met het Omgevingsteam De Vernieuwegeiner ontwikkeld voor participatie. Een netwerk van bewoners en bezoekers met ongeveer 800 deelnemers die maatwerk vragen voorgelegd kunnen worden over ingrepen in dit gebied. Daarnaast wordt meerdere keren per jaar een interactieve online talkshow georganiseerd voor optimale participatie.
Uniek in Nederland: slimme vertaling SDG's naar integrale duurzaamheidsvisie, centrale gebiedscoördinatie voor domein-overstijgend werken, Intensieve participatie bewoners en bezoekers met De Vernieuwegeiner, Omgevingsteam met Online Talkshow.
Succesvol
De integrale aanpak van City leidt op meerdere onderdelen tot succes. Zo is er een integrale vertaling gemaakt van SDG’s naar een duurzaamheidsvisie. In City realiseren zij met deze vertaling woningbouw die ruim boven bouwbesluit ligt qua duurzaamheid, zoals blok C5 met een GPR score van 8,6. Zij kunnen meer gefocust werken met partners en sneller leren en itereren.
Intern wordt gewerkt met diverse domeinen/afdelingen integraal in 1 team van 17 man. Dit geeft kwalitatief betere en snellere oplossingen. Naar buiten toe is dit team het coördinerende aanspreekpunt voor partners. City werkt daarbij samen met de provincie, omliggende gemeenten, ministeries en bedrijfsleven. Zowel de gemeente als provincie willen dit samenwerkingsmodel
kopiëren.
Omgevingsmanagement en Communicatie werken in dit team ook integraal. Het ‘Omgevingsteam’ heeft al diverse succesvolle campagnes opgeleverd (o.a. De Vernieuwegeiner, Bam Bam Shazam) en een sterke reductie van klachten. Voor participatie wordt bijvoorbeeld vaak een bewonersavond georganiseerd. Daar komt maar een klein aantal (dezelfde) mensen op af.
De Vernieuwegeiner is een community gericht op specifieke doelgroepen, waar we online specifieke vragen aan kunnen voorleggen. Zodoende worden ook a-typische doelgroepen bereikt zoals jongeren, werkenden, etc.
Waardevol
De vertaling van de SDG's voorziet in een primaire behoefte van mensen, maar is niet 1 op 1 direct te vertalen zoals voor het criterium Waardevol. Het levert de best haalbare duurzaamheid voor dit gebied, waardoor de maatschappelijke waarde groot is.
Het integrale werken maakt dat partners in het gebied hun waardering uitspreken over de eenduidigheid, helderheid, transparant proces en kwalitatieve resultaten. Bewoners waarderen de actieve communicatie en participatie. Dit blijkt uit enquêtes en uit feedback vanuit de raad. Klagers krijgen altijd z.s.m. persoonlijk antwoord. Het aantal klachten is met deze aanpak significant gedaald. Er worden bewonersdagen georganiseerd over specifieke onderwerpen en de gemeenteraad wordt 2 x per jaar meegenomen in een zogenaamde City-Proeverij. Daarbij worden alle aspecten van City nader toegelicht.
Community-members van De Vernieuwegeiner ontvangen een op maat gemaakte vragenlijst over een concrete vraag. OV reizigers krijgen bijvoorbeeld wel vragen over het nieuw te realiseren OV-knooppunt en autoparkeerders niet. Vragen gaan concreet over zaken die bewoners of bezoekers treffen. Deelnemers wordt teruggekoppeld welke input is gegeven en wat daarmee wordt gedaan.
Duurzaam
De gemeente Nieuwegein wil met City 'De Duurzaamste Binnenstad van Nederland' realiseren. De duurzaamheidsvisie vertaalt zich naar specifieke eisen die boven bouwbesluit liggen voor de woongebouwen en in systeemkeuzes m.b.t. energie en water.
GG1 Betaalbaar: Voor dit project is een WBI subsidie verkregen. Er wordt gestuurd op betaalbare woningen.
GG3 Gezondheid: Er wordt ontworpen vanuit de gezondheid van bewoners. Zowel voor fijnstof, geluidsoverlast, groen als bijvoorbeeld horeca.
GG6 Schoon water: Systeemkeuze om Circulair Water toe te passen. Voor 800 woningen wordt een wateropvangsysteem aangelegd dat water zuivert en hergebruik mogelijk maakt voor o.a. wc spoeling en groenbewatering.
GG7 Energie-efficiëntie: Hybride WKO systeem voor 800 woningen. Een koppeling van WKO aan de Stadswarmte.
GG10 Ongelijkheid verminderen: Voor heel City geldt dat het toegankelijk moet zijn voor mensen met een (gezichts) beperking.
GG11 Duurzame steden: Lijkt ons duidelijk
GG13 Klimaatactie: Er wordt ook nog gewerkt aan hittestress en klimaatadaptatie, als aan het verlagen van de parkeernorm en inzet op elektrisch (deel)vervoer.
City heeft diverse campagnes ontwikkeld om een zo breed mogelijk bereik te hebben, alsook input: De Vernieuwegeiner, Talkshows, nieuwsbrieven, bewonersavonden, presentaties, City-proeverij, bewonersdagen, congressen, interviews met bewoners en bezoekers, etc.
Herbruikbaar
De unieke integrale aanpak van City is vastgelegd in diverse rapportages en presentaties. Daarnaast wordt veel rondleidingen en presentaties gegeven. Het is uiteraard wel een kwestie van kennis in combinatie met kunde. Of deze aanpak gekopieerd kan worden zal ook afhangen van de kunde kant. Is de gemeente in kwestie in staat om de juiste mensen en het juiste team samen te stellen met voldoende drive? Team City is een bijzonder betrokken groep mensen met uitzonderlijke kwaliteiten!
Winnen
Deze aanpak wordt nu al binnen de gemeente Nieuwegein gekopieerd. Deze aanpak zou echter door iedere gemeente standaard moeten worden toegepast op dergelijke complexe ontwikkelingen. Het versnelt processen en geeft een veel betere eindkwaliteit. De samenleving is te complex en veranderlijk om met oude processtructuren aan te blijven modderen.
Datum start
1/1/2020
Datum eind
De ontwikkeling loopt nog enkele jaren, maar de genoemde unieke kenmerken zijn al geïmplementeerd en hebben zich al bewezen.
Dit praktijkvoorbeeld is een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2025.