De gemeente Nissewaard en Veenendaal hebben met meerdere zorgaanbieders een contract afgesloten in het kader van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). En werken vanuit contractmanagement met een nieuw softwaresysteem.

 

 

Jaartal

2024

Gemeente

Deze mijlpaal markeert niet alleen een belangrijke stap voorwaarts voor BasisBeeld-platform, maar ook voor de kwaliteitsbevordering van (zorg)aanbieders en de bestrijding van fraude binnen de Wmo.

Doelen:  

• Het verbeteren van de kwaliteit en het minimaliseren van fraude door Wmo/Jw-aanbieders;  
• Het verhogen van de doelmatigheid van de gemeente binnen Wmo en Jw;  
• Het verminderen van foutgevoelig handwerk en werkdruk voor ambtenaren;  
• Het makkelijker maken voor burgers om feedback te geven over hun aanbieder.
Door:  
• Ontwikkeling van een digitaal platform dat een geïntegreerde werkomgeving biedt voor contractmanagement en toezicht. Dit stelt hen in staat om alle taken efficiënt uit te voeren, inclusief de benodigde gegevensanalyses.
• Het ontwikkelen van een vragenlijst over kwaliteit en rechtmatigheid voor aanbieders, wat continue monitoring mogelijk maakt.
• Ontwerp van een laagdrempelige TevredenheidsCheck voor cliënten, waardoor het geven van feedback toegankelijker wordt (nog in ontwikkeling).
• Introductie van een regionaal kwaliteitslabel dat erkenning biedt voor aanbieders en de keuze voor inwoners vergemakkelijkt (nog in ontwikkeling).
• Uitwisseling van gegevens met andere betrokken afdelingen binnen de gemeente.
• Het faciliteren van samenwerking tussen verschillende gemeenten.

Succesvol   

De belangrijkste doelgroepen, waaronder toezichthouders, contractmanagers, Wmo- en Jeugdzorgaanbieders en cliënten, profiteerden van verbeterde samenwerking en efficiëntie.
De samenwerking tussen toezichthouders en contractmanagers is verbeterd door een logisch escalatiemoment. Het contractmanagement is efficiënter geworden doordat de voorbereiding beter en sneller is, wat zorgt voor tijdige identificatie en aanpak van afwijkingen. Indien er geen verbetering optreedt, helpt het reeds opgebouwde dossier bij het onderzoek door de toezichthouder.
De samenwerking tussen contractmanagers en aanbieders is ook verbeterd, aangezien aanbieders merken dat er relevante vragen worden gesteld die leiden tot verbetering. Het platform faciliteert de vastlegging van best practices en waarborgt zo de verbeteringen binnen de gemeentelijke organisatie.

Waardevol   

• Publieke waardering:  
Aanbieders, toezichthouders en contractmanagers tonen al positieve reacties. Met uitbreiding van het platform en de introductie van de tevredenheidscheck voor cliënten, verwacht de gemeente dichter bij hen te staan en waardering te krijgen.
• Inclusiviteit:  
De Tevredenheidscheck is ontwikkeld met inclusiviteit als kernwaarde. Dit betekent begrijpelijke taal, ondersteuning voor anderstaligen en alternatieven voor degenen die digitaal niet kunnen participeren.
• Welzijn, geluk en menselijke maat:  
Het platform respecteert strenge privacy-normen en is succesvol door een Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmen gekomen. De tevredenheidscheck hanteert de menselijke maat met twee eenvoudige vragen over de afgelopen week. Snelle feedback verbetert het contact tussen gemeente en cliënt en draagt bij aan sociaal-maatschappelijk welzijn.
• Personalisatie en gebruiksvriendelijkheid:  
De vragenlijsten voor aanbieders zijn gebruiksvriendelijk en worden vooraf ingevuld met bekende gegevens. Gebruikers worden geïnformeerd over nieuwe functionaliteiten via accountgesprekken en e-mails.

Herbruikbaar  

 • De casus betreft een SaaS-oplossing die is gedocumenteerd en voorbereid op onderhoud, aanpassing, hergebruik en opschaling, waardoor deze geschikt is voor gebruik in andere gemeenten en samenwerkingsverbanden met verschillende taken.
• Het voldoet aan de Common Ground principes en Gemma standaarden. Ook is er rekening gehouden met de Wet open overheid (Woo).
• Het voldoet aan de AVG en de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) normen. DPIA's zijn opgesteld voor de oplossing zelf en herbruikbaar per gemeente.
• Naast de initiële implementatie in gemeente Veenendaal, is de oplossing ook in gebruik genomen door gemeente Nissewaard, wat bijdraagt aan de voortdurende ontwikkeling en herbruikbaarheid van de oplossing.

Winnen  

 Door BasisBeeld te adopteren, wordt misbruik van publieke middelen door frauderende "zorgcowboys" beperkt, terwijl kwalitatief goede aanbieders zich juist positief kunnen onderscheiden.
Als meer gemeenten BasisBeeld gebruiken kan er beter samengewerkt worden. Dit voorkomt dat malafide praktijken in andere gemeenten voortgezet worden. Bij winst van deze casus verwachten we meer aandacht te krijgen van andere gemeenten waardoor het netwerkeffect groter wordt. Zo verbetert het zorglandschap voor meer inwoners.

De ontwikkeling is gestart met een pilot in gemeente Veenendaal, die tot mei 2023 duurde. Daarna is een pilot gestart met gemeente Nissewaard die tot januari 2024 heeft gelopen. Inmiddels worden de voorbereidingen getroffen om met de H5 (Delft, Westland, Rijswijk, Midden-Delfland en Pijnacker-Nootdorp) de volgende pilot te starten.

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2024.

 

Gerelateerde links