Praktijkvoorbeelden (13)

Filter resetten

Buurtkastjes brengen buurtgeluk

Buurtkastjes versterken de sociale cohesie, dragen bij aan duurzaamheid door hergebruik en helpen mensen die het financieel minder breed hebben. Deze kastjes fungeren als een laagdrempelige manier voor buurtbewoners om hulp en steun te bieden, door het delen van producten...

2025

Praatplaat

De praatplaat is ontwikkeld voor de schuldhulpverleningsintake en is een meetinstrument gedurende het hele traject. Er wordt samen met de hulpvrager gekeken naar 8 verschillende leefgebieden, waarin voor elke partij helderheid komt in de situatie en de stressfactoren. Hulpvrager geeft...

2024

Durf ook buiten de gebaande paden te gaan

Het team van het Loket Herstel Toeslagenaffaire in Zoetermeer neemt iedere aanvraag heel serieus én durft kaders los te laten. Daardoor hielpen ze bijvoorbeeld een ouder binnen zeven maanden uit de Participatiewet te komen.

2023

Aanpak Beweegmakelaar

Om kwetsbare inwoners in beweging te krijgen hanteert de gemeente Vaals sinds 2012 de Aanpak Beweegmakelaar. Ingrediënten: een persoonlijke benadering, aansluiten op de leefwereld en een goede samenwerking tussen de gemeente en de partners in onder andere de zorg, welzijn...

2023

WijVaals

Wie zich in Vaals bij de gemeente meldt voor ondersteuning in het sociaal domein, krijgt sinds januari 2020 in principe te maken met het gemeentelijke WijVaalsteam. Doel van WijVaals is het bevorderen van zelfstandigheid en participatie.

2023

Met wie heb ik (ID)contact?

Met IRMA of DigiD kan vertrouwelijke informatie in een chat-, telefoon- of videogesprek worden besproken. ID Contact draagt bij aan optimalere dienstverlening aan inwoners en burgers door geauthentiseerde communicatie.

2021