Wie zich in Vaals bij de gemeente meldt voor ondersteuning in het sociaal domein, krijgt sinds januari 2020 in principe te maken met het gemeentelijke WijVaalsteam. Doel van WijVaals is het bevorderen van zelfstandigheid en participatie.
Jaartal
2023Gemeente
In de gemeente Vaals is de toegang tot ondersteuning gewijzigd. Voorheen meldden inwoners met een ondersteuningsbehoefte zich bij de gemeente. Er volgde vaak een keukentafelgesprek met consulenten van de Wmo of Jeugdwet, maar de gemeente zag dat dat niet altijd de beste oplossingen voor mensen opleverde. Nu vormt WijVaals de eerste toegang. Dit team is niet verantwoordelijk voor het indiceren en kan daardoor een ‘vrij’ gesprek voeren, los van aanbod of wettelijke kaders. Na de aanmelding van een inwoner bij de gemeente, bespreekt de medewerker van WijVaals thuis wat er speelt en wat mogelijke oplossingen zijn. Daarin zoekt WijVaals met de inwoners naar oplossingen en verbindt ze met personen, initiatieven of organisaties. Voor iedereen is de oplossing anders.
Na een melding plant één van de vier medewerkers binnen twee weken een huisbezoek. Daarin vormt het WijVaals teams zich een beeld van wie de persoon is, welke interesses diegene heeft, wat iemand motiveert, wat er speelt en wat eventuele achterliggende vragen en behoeften zijn. Het gaat dus niet alleen om de hulpvraag, maar ook om iemands interesses en eigen kwaliteiten. Samen met de melder zoekt het teamlid dan hoe diegene het beste geholpen kan worden: misschien met een opleiding, sportactiviteit of simpelweg iemand die dezelfde interesse heeft. WijVaals draagt daarbij ideeën aan, en gebruikt de eigen kennis van mogelijkheden en van het netwerk. De melder beslist wat hij wil doen. Vaak wordt direct een eerste vervolg stap gezet. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar een dagbesteding, kijken de medewerker en vrager direct wat bij iemand past en wordt het eerste contact gelegd. Als het nodig is, regelt het teamlid van WijVaals snel een consult in de vorm van een keukentafelgesprek in het kader van bijvoorbeeld de Wmo of de Jeugdwet.
De teamleden zijn niet gebonden aan een specifiek aanbod of wettelijke kaders en dat geeft ruimte om aan te sluiten op motivatie en behoeften van deelnemers. Ze hebben relatief veel tijd voor de eerste oriëntatie, tot twee of zelfs drie gesprekken, omdat eerdere ervaring (met een beweegmakelaar die op dezelfde manier werkte) heeft geleerd dat dat loont. Als het mogelijk is, gaan ze direct aan de slag met de oplossingen.
Het werk van WijVaals raakt verschillende specialismes in het sociaal domein. Ze zijn bijvoorbeeld geen welzijnsmedewerkers, maar doen soms wel deels het werk van een welzijnswerker. Voor meer gespecialiseerde professionals is het daardoor nog zoeken naar hoe hun professionaliteit zich verhoudt tot WijVaals. De eerste signalen van de werkwijze met WijVaals zijn positief. De werkwijze levert in haar eerste half jaar een besparing op.