Praktijkvoorbeelden (23)

Filter resetten

Met hard werken alles zo snel mogelijk terugbetalen

Eén van de eerste gedupeerde ouders in Meierijstad was een ‘CAF-11’-ouder. Deze ouders maakte deel uit van een groep van 203 ouders waarbij onterecht kinderopvangtoeslag was stopgezet of teruggevorderd in de CAF-11 zaak. De meeste ouders probeerden lang alles zelf...

2023

Wat telt, over wat wel en niet goed gaat in je leven

Wat telt is een instrument voor inwoners, professionals en gemeenten dat gaat over wat telt in het leven van een inwoner: welke leefgebieden zijn voor hem of haar belangrijk? Het instrument maakt verandering van de inwoner op die leefgebieden inzichtelijk...

2023

Deltaplan Eindhoven

De gemeente Eindhoven brengt innovaties op het gebied van 4 ontwikkellijnen samen in het integrale programma Deltaplan Eindhoven.

2023

Wendbaar en ambitieus (be)sturen

Deze casus is succesvol omdat het doorlopen proces niet alleen geleid heeft tot een product: een doelgericht collegeprogramma. Het heeft versterking van de professionaliteit van politiek, bestuur en ambtelijke organisatie opgeleverd en een doelgerichte P&C cyclus.

2023

Het Beelddepot: een realistisch beeld van dakloosheid

Het Beelddepot draagt bij aan een realistischer beeld van dak- en thuisloosheid met oog op de kwetsbare positie van dak- en thuislozen en mate waarin het iedereen kan overkomen. Via samenwerking tussen journalisten, ontwerpers, wetenschappers, beleidsmakers én (met een sturende...

2023

Inburgeren 'in tijd van de baas': unieke pilot in Schijndel

Sinds kort hebben de inwoners van Meierijstad die hun inburgering bij WSD volgen, de mogelijkheid om hun inburgering 'in de tijd van de baas' te doen. Zij krijgen een arbeidscontract voor de uren die zij werken én de uren die...

2022

Circulaire economie en eerlijker werk in Meierijstad

Verantwoorde consumptie en productie, dáár willen we naartoe. Waar wat voorheen als afval werd gezien en behandeld, gaan steeds meer gemeenten over op hergebruik van spullen en grondstoffen. Via het Spullenplein in Meierijstad krijgen herbruikbare of repareerbare spullen een nieuw...

2021

App voor virtuele huisbezoeken en digitaal klantcontact

Vanaf begin 2020 was er, als gevolg van Corona maatregelen, vanuit de afdeling Sociale Zaken minder fysiek klantcontact mogelijk. Ook was het niet meer goed mogelijk om huisbezoeken bij de klanten af te leggen. Er is een app ontwikkeld om...

IJsselgemeenten 2022

Het Bouwdepot

Thuisloze jongeren een jaar lang een vast maandelijks inkomen bieden, onvoorwaardelijk en vanuit vertrouwen. Dit geeft de jongeren financiële rust en ruimte om aan persoonlijke doelen en hun toekomst te werken. Deze casus is finalist van #GemeenteDelers 2022

Stichting het Bouwdepot 2022