Praktijkvoorbeelden (10)

Filter resetten

Jeugdwerkgelegenheid Stroomopwaarts

In de arbeidsmarktregio Rijnmond zijn veel vacatures. Tegelijk is de verwachting dat er veel jongeren zijn die niet meedoen in de maatschappij. Jongeren die de koers richting school of werk niet meer in beeld hebben. Een deel van die jongeren...

2025

Stap voor stap naar leefbare jeugdvriendelijke buurten

Het Netwerk Jeugdvriendelijk uit Vlaanderen en Child Friendly Cities Initiative (CFCI) uit Nederland heeft een bundel met voorbeelden voor jeugdvriendelijke buurten. Deze voorbeelden komen voort uit een uitwisselingsprogramma waarbij anderhalf jaar lang ideeën zijn uitgewisseld en inspiratie is opgedaan.

Netwerk Jeugdvriendelijk uit Vlaanderen en Child Friendly Cities Initiative (CFCI) 2024

De Deelscootmobiel: veilig gestald en eenvoudig in gebruik

In de Randstad is een groot tekort aan scootmobielen en stallingen. De vraag neemt toe waardoor mensen lang op wachtlijsten staan. Dat is een onwenselijke situatie. De gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis zorgden in nauwe samenwerking met Rogplus, uitvoerder van...

2024

Optimaal Leven

In Drenthe wordt al enkele jaren geëxperimenteerd met integrale hulpverlening voor inwoners met ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA). Dit gebeurt binnen het programma Optimaal Leven. In Assen, Emmen, Midden-Drenthe en Hoogeveen/De Wolden zijn Optimaal Leven Teams ingericht.

2023

Zutphens Ontwikkel Netwerk (ZON)

Ontwikkeling van inwoners wetsoverstijgend centraal stellen. Ongeacht indicatie (Wsw, Wmo, Pwet). Zorgaanbieders, ondernemers, scholen en gemeente slaan handen in één. De inwoner op de best passende plek, de gemeente regelt de rest.

2022

Regelen kinderopvang essentieel voor slagen inburgering

Met het ingaan van de Wet inburgering 2021 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de regie op de uitvoering van de inburgering. Hier komt veel bij kijken. Om de inburgering te laten slagen is een aantal zaken van belang om te regelen...

2022

First time Fix

Doel is om zoveel mogelijk telefonische vragen van burgerzaken aan de voorkant bij het KCC af te handelen door telefoniemedewerkers in te werken op burgerzaken producten.

2021