Doel is om zoveel mogelijk telefonische vragen van burgerzaken aan de voorkant bij het KCC af te handelen door telefoniemedewerkers in te werken op burgerzaken producten.

Jaartal

2021

Gemeente

Type

Overig type

Op dit moment is een first time fix van 80% op de telefonische burgerzaken vragen. Goed voor de inwoners, leuk voor de medewerkers omdat ze afwisseling hebben en fijn voor de organisatie want we hebben een flexibele schil om in te zetten.

Voor de medewerkers is dit erg waardevol omdat zij zichzelf kunnen en mogen ontwikkelen. Het telefonie vak is een zwaar vak en bij KCC's zie je daarom vaak een enorme wissel qua personeel en een hoog ziekteverzuim. Door medewerkers die afwisseling te bieden is de balans in hun werk goed en doet het iets met hun zelfverzekerdheid. Het is mooi om die groei te zien van dichtbij.

De eerste drie medewerkers zij ingewerkt en draaien wekelijks mee bij burgerzaken. 1 van de drie medewerkers is zelfs gedetacheerd naar een andere gemeente en kan daar flexibel ingezet worden. Binnenkort start het inwerken van twee andere medewerkers. Dit zal overigens niet voor iedereen haalbaar zijn en dat is niet erg. De mensen die niet ingewerkt kunnen worden om welke reden dan ook horen de andere collega's aan de telefoon en leren daardoor veel van hun opgedane kennis.

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de GemeenteDelers2022.